رواية عشقت فجر الصعيد كاملة جميع الفصول
الرواية بقلم الكاتبة سارة احمد عماد
الفصل الاول
في أحدا أرجاء الصعيد ..
في منزل ربيع ي عمل عامل في الأراضي الزراعية .
صفاء والده فجر/ي فجر اصحي ي بتي النهار طلع .
فجر بنعاس/صحيت اهو ي أما صباح الخير .
صفاء/صباح النور ي ضنايا قومي الشغل النهارده كتير ده غير عزومه العمده للناس الاكابر الي عزمهم.
فجر بكره/اه العمده الي هو عمي الي سارق حجنا وبنشتغل عنده مش كده .
صفاء بدموع/بزيداكي عاد ي فجر انا مش ناقصه لحديدك ديه واصل انتي عارفه أن ابوكي تعبان ومش حمل مناهده.
فجر /طيب ياما حاضر هسكت .
ايه اخت فجر/صباح الخير عليكم .
فجر وصفاء/صباح النور .
فجر/ايه ي ايه الي مصحيكي من بدري كده .
ايه/يووه ده انا صاحيه من بدري جوي روحت بعت صينيه البسبوسه وكسبت 30جنيه.
فجر بحده/برضك برضك ي ايه مشيتي الي فدماغك ورحتي تبيعي البسبوسه برضه.
ايه/هعمل ايه بس ي فجر اديني بساعد باي حاجه مصرفنا ومصاريف عمار اخوكي كتير.
فجر/اسمعي عاد ي ايه الفلوس هتيجي باي طريقه هتيجي لكن الذل بيوجع فاهمه ي ايه خالي بالك من مذاكرتك علشان تتطلعي دكتوره زي ماوعدتيني فاهمه ي خيتي .
ايه /فاهمه ي حبيبتي فاهمه .
صفيه باستعجال/يلا ي بنات الوقت اتاخر عاد .
في فيلا سلطان العامري ..
علي مائده الافطار …
سليم /بابا الملفات هتلاقيها جاهزه علي مكتبك .
سلطان باستغراب/ازي ي ابني ده انت راجع من الشركه انبارح هلكان .
سليم /الحمد لله ي بابا انت عارف اني دايما بقوم اصلي الفجر قومت واشتغلتهم كلهم .
فارس /صباح الخير .
ناريمان والدتهم /صباح الفل ي حبيبي .
سلطان بحده/خلصت الملفات ي فارس .
فارس بقلق/لا ي بابا .
سلطان بغضب/طبعا وهتخلصهم ازي وانت ارجعلي وش الصبح من الكباريهات.
سليم/ده غير الي بعده ي بابا والبنات الي بيجبهم هنا باليل وفاكر أن احنا مش حاسين وميعرفش أن عقاب ربنا علي الي بيعمله ده كبير .
فارس بصراخ/خلاص خلصتوا المحاضره بتاعتكم بتاع كل يوم علي فكره بقا دي حياتي وانا حر فيها والبنات دول انا مش باجبهم غصبن عنهم ده بمزاجهم.
سليم بسخريه/علي أساس أن لو واحده قالتلك لا هتسيبها في حالها.
فارس /ي ريت نفسي واحده تقولي لا .
سلطان بحده/خلاص خلصنا المهم اننا رايحين البلد لازم اقابل العمده علشان نشتري الارض الي هنعمل عليها المشروع .
ناريمان بغرور /اوووه هترحوا عند الفلاحين دول مش ممكن ي سلطان.
فارس /انا مش هروح في حته.
سلطان بغضب/لا هنروح ده شغل ولازم نخلصه .
في الأراضي الزراعية ..
فجر بضيق/واه عاد ي ابوي مش جولتلك ارتاح انت .
ربيع بتعب/مانتي عارفه ي فجر ي بتي أننا مبرتحش غير وسط زارعي وارضي ولا الي كانت ارضي .
فجر بتوعد/هترجعلك ي ابوي وحياتك عندي لترجعلك وقريب اوي ي ابوي ..
في دوائر العمده عثمان ..
عثمان بصراخ /انتي ي بت انتي وهي الوكل خلص ولا لسه جبر يلمكم .
بدور بضيق/واحنا مالنا ي حاج مالعقربتين ولاد صفيه لسه ماجوش وانت مش عيازنا نجيب بداخلهم.
عثمان /لاع انا عايزهم هما ومش عايز غيرهم وخصوصا العقربه الي اسمها فجر دي بت قويه ولازما تبجا تحت عيني ي بدور .
ايه /العوافي.
بدور بغضب/اهلا ي اختي ماهي تكيه ابوكي فين المكسوره اختك .
ايه بضيق/ي فتاح ي عليم فيه ايه بس ي مراه عمي
بدور بغضب/عما الدبب ي اختي .
عثمان/خلاص عاد انتي وهي روحوا شوفوا وراكم ايه الناس علي وصول .
فجر باستفزاز/انا جيت اهو ايه الي ورنا خلينا نخلصوا من الهم ده .
عثمان بغضب/اه مسيري اكسر شوكتك الي طالعه علينا ده ووعلمك الادب ي بت ربيع .
فجر بكره/بنت ربيع دي بمائه راجل من ولادك ولسه الحرب الي بينا منتهتش ي عمي وكل حقنا وحقي ابويا هرجعه وهتشوف .
الغفير /ي حضره العمده الجماعه وصلوا.
عثمان /افضا بس من الي فيه وافضالك ي بنت ربيع .
فجر/هنروح من بعض فين ي عمي .
بدور ببغضب/اخلصي ي بت ورانا شغل كتير .
في غرفه الضيوف ..
عثمان بترحيب/ي مراحب ي مراحب البلد كأنها منوره ي سلطان بيه انت وسليم بيه وفارس بيه.
سلطان/منوره بيك ي عمده كنا عايزين نتكلم في الي كلمتك فيه .
في المطبخ ..
قمر باستفزاز/ي عني سمعت ي فجر أن عتمان وأخو اتقدموا ليكي انت وايه وانتوا رفضتوا ي عني انتوا لايقين هو ده اخركم عاد .
فجر بغرور/احنا بنات ربيع ي قمر مناخدش غير الي يستاهل وانا واختي هناخد الي يستهلنا ي قمر الا جوليلي هو صابر إخباره ايه.
قمر بارتباك/صابر وانا اش عرفني .
بدور/يلا عاد ي فجر وادي الشاي ده ل ضيوف .
في غرفه الضيوف ..
عثمان/تمام ي سلطان بيه موجوده وفوقيهم كام قيراط بتاع اخويا ربيع .
فجر بغضب/مش هيحصل ي حضره العمده ارض ابوي مش هتتباع واصل .
فارس بحده/انتي مين وادي تتدخلي في الكلام كده .
يتبع…..
الفصل الثاني
في دوار العمده..
فجر بغضب/لازم ادخل ي سعه البيه لأن الأرض الي عم تتحددوا عليها دي ارضنا وأرض ابوي ومش هنبيعها واصل دي عرضنا ي سعه البيه .
سلطان باستغراب/كلام ايه ده ي حضره العمده البنت دي بتقول ايه .
عثمان بغضب/متاخدش علي كلامها ي سلطان بيه الحيه دي تبقا بنت اخويا وهي دايما كده علي العموم كل الي اتفاقنا عليه سعادتك هيحصل .
فجر بصراخ/مش هيحصل ي عمي ومش هسيبك تكمل علي ابوي وتحرق قلبه علي الي فاضيله.
عثمان بغضب/اتحشمي ي بت واجفلي خشمك لادفنك هنه وحسابك معايا بعدين .
فجر /ولا بعدين ولا قبلين ي حضره العمده وانت ي سعه الباشا متعشمش نفسك علي الفاضي وتعطل حالك واعمل حسابك انك مش هتاخد الأرض دي واصل .
فارس بحده/ده علي اساس أننا هناخدها ببلاش مهندفعلكم ولا انتوا كده شحاته وبحلقه علي الفاضي.
سليم/فارس من فضلك .
فجر بحده/اسمع ي فارس بيه احنا بنشتغل وينصرف علي نفسنا زي الرجاله الي شيافهم بره دول مش زي سعادتك سلسله وبنطلون ملزق .
فارس بغضب/قصدك ايه اني انا مش راجل.
فجر باستفزاز/والله بص ل حالك مش احنا شاحتين شوفت الاهانه بتوجع كيف .
ايه ببكاء/فجر ي خيتي ايه الي حصل عاد مالك .
فارس بغضب/ماشي قسما بالله لخليكي تتدوقي المر وهوريكي الي مش راجل ده هيعمل فيكي ايه .
عثمان بغيظ/انا اسف ي فارس بيه وديني لقطع خبارهم العقربتين دول ي سيد انت ي زفت .
سيد/تحت امرك ي جناب العمده .
عثمان بأمر/خود الحيتين دول علي بره لما أفضلهم.
فارس بغيظ/جهزي نفسك للجحيم الي هتشوفيه علي ايدي.
فجر بثقه/انا فجر الصعيد لسه متخلقش عاد الي يلوي دراعي واصل .
فارس بتوعد /ماشي ي حلوه وديني لوريكي ..
في منزل ربيع …..
سيد بتعب/خوشوا ي ساتر انتي ي ست صفيه .
صفيه بقلق/واه فيه ايه عاد ايه الي حوصل.
فجر /متقلقيش ي أما مفيش حاجه تشكر انت ي عم سيد علي كده .
ايه ببكاء/عجبك كده ي فجر اهي راحت علينا القرشين الي كنا بناخدهم منهم.
فجر بغيظ/بس ي هبله انتي عاد قرشين ايه بجولك عمك عايز يبيع أرضنا فاهمه ي هبله.
ربيع بتعب/ايه الي حوصل ده ي فجر ي بتي .
فجر/ابوي محصلش حاجه واصل .
ربيع بتعب/عتمان غفير عثمان حكالي علي كل حاجه انت ايه الي دخلك في مشاكل معاه ي ضنايا .
فجر بغيظ/ي عني كنتي عايزني اسيبه ي ابوي يكمل كسر فينا ويبيع الأرض الي حلتنا.
صفيه بخوف/ي بنتي ده مفتري احنا مش قده انا خايفه عليكم .
فجر/متقلقيش علينا ي أما محدش يقدر يمسنا ابدا كفايه ظلم وتعب ي أما كفايه اوي كده .
صفيه بخوف/ربنا يستر اروح ارضع عمار .
فجر/خودي بالك ي أما الحقنه بتاعته بكره لازما اندلا القاهره اجيبها ضروري .
ربيع /فلوسها معاكي ي ضنايا .
فجر/متقلقش ي ابوي معايا ربك بيرزق من وسع .
في فيلا سلطان ….
سلطان/المهم أن عثمان وعدنا بالأرض انا كنت خايف للمشروع يقف .
سليم بقلق/بس انا قلقان ي بابا انا خايف يكون كلام فجر صحيح ويكون عمهم سارق منهم الأرض احنا كده نبقا بنساعده أنه يسرقهم .
فارس بغضب/دول شويه فلاحين ملهمش اي لازمه وفجر دي بالذات هنتدفع تمن الي عملته غالي اوي .
سليم بغضب/فارس أبعد عن البنت دي شكلها غلبانه سيبها ومتحطهاش في دماغك.
فارس بتوعد /اسيبها ده انا هكسرها مليون حته بقا تقول عليا انا مش راجل وديني لكسرها .
سلطان بغضب/فارس انا بحزرك انك تعمل اي حاجه فاهم الموضوع انتها خلاص وخلينا في الشغل .
فارس وهو يحدث ذاته/الا انسا ازي دي البت دي هي شغلنتي الجايه ..
في فيلا عامر اخو سلطان …
رنا /ساره كلمتي اسلام .
ساره /ايوه كلمتوا بس كان في الورشه فقفلت علطول .
رنا بقلق/وانا كمان كلمت احمد كان في المصنع تفتكري ي ساره بابا ممكن يوافق عليهم ولا هيقول دول فقراء ومش قد المقام .
ساره بتمسك/انا كده كده متمسكه ب احمد مستحيل اتخلا عنه ابدا .
رنا /وانا كمان بحب اسلام اوي ومتمسكه بايه بس برضه خايفه .
ساره /سيبك من الكلام ده ويلا لأننا اتاخرنا علي المحاضره .
في الاسفل …
فاتن بحزن/وبعدين ي عامر هتفضل مخبين عليهم لحد امتا حكايه مرضك وانك لازم تتعالج بره .
عامر بتعب/هعرفهم ي فاتن لازم يعرفوا لأن في موضوع مهم لازم انفذه قبل ماسافر للعلاج .
فاتن باستغراب/موضوع ايه ده ي عامر .
عامر /هقولك .
في دوار العمده …
عثمان بغضب/اه ي بنت الكلب قلت قيمتي وسط الناس .
بدور بكره/مانت الي سببتها ي حاج كنت قطمت رقبتها قدامهم.
عثمان/هو انا كنت فيه ايه ولا في ايه انا كنت عايز الم الي عملته العقربه دي اه بس حمدان ولدي يرجع من بره هو ده الي هيكسرعا ويعلمها الادب .
قمر بارتباك/عاوزه حاجه مني ي أما .
عثمان بغضب/رايحه فين ي بن دلوقتي .
قمر بقلق/رايحه ل فرحه صحبتي اجعد معاها شويه.
عثمان بحده/طب متتاخريش عاد .
قمر بخوف /حاضر حاضر ي أبا ..
في فيلا سلطان …
في غرفه فارس.
فارس/ايوه ي حمدي عملت ايه .
حمدي مساعد فارس/اطمن ي فارس بيه كل حاجه ماشيه زي مسعادتك أمرت انا عرفت من تحريتنا عنها انها هي الي شايله بيتهم كله وبكره هتروح تجيب حقنه لاخوها مريض بالسكر وهتنزل القاهره قبل ماتخرج بره البلد سعادتك هتكون بين ايديك.
فارس بانتصار/تمام ي حمدي سلام اه ي فجر هتكوني بين ايديا وهخليكي تتمني الموت ومتعرفيش تتطوليه هههههههه.
يتبع…..
الفصل الثالث
في الصباح الباكر في منزل ربيع ..
كانت تستعد فجر الرحيل الي القاهره لجلب حقنه أخيها عمار .
ربيع بتعب/انا جاي معاكي مش هسبيك تندلي مصر لحالك .
فجر/متخافش عليا ي ابوي بنتك بمائه راجل.
ربيع /انا عارف ي ضنايا بس برضك لازم اجلج عليكي .
فجر بابتسامه/متخافش عليا واصل ي ابوي ربنا انشاء الله هيسترها معايا خالي بالك انت بس من نفسك وامي واخواتي لحد مارجع هرجع عالعصريه انشاء الله فوتك بعافيه ي ابوي .
ربيع /يعافيكي ي ضنايا ربنا يسترها عليكي يا بنتي .
فجر بابتسامه/ربنا يخليك ليا ي ابوي وميحرمنيش منك واصل .
في فيلا عامر …
فاتن بصدمه/انت بتقول ايه ي عامر.
عامر بتعب/هو ده الحل الوحيد ي فاتن الي يخليني اطمن علي بناتي ولاد اخويا هما الي هيعرفوا يحموهم ويحافظوا عليهم .
فاتن بقلق/انا مش مطمئنه ي عامر خايفه علي ولادي من سلطان.
عامر بحده /سلطان يبقا اخويا ي فاتن وانا مش هطمئن علي بناتي غير معاه ساعتها هموت وانا مرتاح .
رنا برعب/بعد الشر عليك ي بابا ليه بتقول كده .
عامر /متقلقيش ي حبيبتي انا زي الفل .
ساره بمرح/سيبك منها ي بابا ده انت مز المززز دي نكديه .
عامر /طب سلام بقا انا لاني عندي شغل كتير.
فاتن /مع السلامه ي عامر .
رنا بهمس/اسلام عمال يرن مش عارفه اعمل ايه .
ساره بنفس الهمس/اقفلي التلفون خالص مامي هتاخد بالها ولما نخرج كده كده هنقابلهم .
في منزل احمد واسلام ..
اسلام بزفر/اوووف ي ساتر البت مبتردش ي احمد .
احمد /ي ابني انت بترن عليها كتير كده ليه سيبها تستوي علي نار هاديه.
اسلام بغيظ/مش انت الي قولتلي حساسها باهتمام وكده لحد منقلبهم في قرشين .
احمد/حصل وبرضه قولتلك اتقل عليها علشان تجنن عليك ونسبك عليهم الدور .
اسلام بضيق/حاضر ي اسلام حاضر ..
في الكوخ …
كان يجلس صابر بجانب قمر وهو يدخن بشراهة وهي بجانبه تغطي جسدها العاري .
صابر /مالك ي قمر عاد النهارده مش زينه.
قمر برعب/مرعوبه ي صابر العقربه الي اسمها فجر حاسه انها عارفه عنينا حاجه .
صابر/ودي هتعرف الي بينا كيف عاد ي قمر .
قمر بخوف/معرفش ي صابر معرفش بس اخر مره لمحتلي كده بس بصراحه رعبتني ي صابر .
صابر /سيبك منها ي قمر انتي مراتي متخافيش من حد واصل .
قمر بصراخ/عرفي عرفي ي صابر انت عارف ابوي لو عرف هيجتلني ي صابر انت لازم نتصرف .
صابر بغضب/اشوف حل اعمل ايه ي عني ي قمر عاد انتي الي مكبره الموضوع جولتلك فجر مستحيل تكون عرفه حاجه واصل سيبك بجا من ده كله وتعالي في حضني ده انتي وحشاني جوي ..
في شركه سلطان …
سلطان باستغراب/مالك ي عامر شكلك مش عاجبني انت جيبه نتيجه التحاليل .
عامر بالم /جبتها ي سلطان وزي ما توقعت سرطان دم وفي مرحله اخيره.
سلطان بخبث/الف سلامه عليك ي اخويا انشاء الله هتبقا زي الفل .
عامر بتعب/في حاله واحده بس ي سلطان وانت الي في ايدك تنفذها وتريحنني.
سلطان باستغراب/حاجه ايه دي .
عامر/ولادك يبقوا ل بناتي دي الحاجه الوحيده الي هتخليني مطمئن عليهم ومش قلقان .
سلطان بشر /اطمن ي اخويا الي انت عايزه هيحصل دول بناتي برضه ومفيش حد يحافظ عليهم قدي انا وولادي .
عامر /ده العشم برضه ي سلطان.
سلطان وهو يحدث ذاته/اخيرا جاتلي الفرصه علي طبق من دهب وفلوسك وفاتن حبيبتي هتبقا ملكي .
من أمام الصيدليه .
كانوا يقفون رشاد وحمدي وهم يراقبون فجر .
رشاد بحزن/والله حرام الي هيحصل فيها شكلها بنت غلبانه .
حمدي بغضب/بقولك ايه يلا انعدل في كلامك احنا لو معملناش الي مطلوب مننا هنروح مش بعيد فارس بيه يقطع من لحمنا ويرمينا للكلاب فاهم يلا اهي خرجت ليسرعوا إليها ويقوموا بتخدريها سريعا وأخذها المخزن الخاص ب فارس ..
في شقه عنيات الراقصه .
عنيات بمكر/وفيها ايه ي عثمان لما تكتبلي فدان خساره فيا عاد ولا ايه .
عثمان /خساره فيكي ايه بس ي جلبي بس انا لسه كاتبلك فدان من قريب كده كتير عاد ي عنيات .
عنيات بغضب/خلاص ي عثمان براحتك عاد بس متجبش هنه تاني ونخلصوا عاد .
عثمان بمكر /ليه بس كده ده انتي الي في الجلب ي عنيات وانا معزش عنك حاجه واصل وبعدين مش ده كفايه علي الي باخده ولا ايه .
عنيات /ي سلام مانت قولتلك اتجوزني رسمي وأبقا ملكك لكن عرفي لا ميحصلش واصل .
عثمان /منا جولتلك ده موقت ي جلبي وبعدين هعلن لناس كلها.
عنيات بغيظ/اه بعدما متاخد مني الي انت عايزه مش كده لا ي عثمان كفايه الرقص الي برجصهولك وشويه اللانبساط مفيش اكتر من كده انا رقاصه اه بس مش رخيصه ي عثمان .
عثمان/واه عليكي عاد جلبتي ليه كده طول عمرنا حبايب بعضينا .
عنيات بخبث/هتكتبلي فدان الأرض .
عثمان /هكتبهولك ي جلبي هو انا اقدر علي بعدك ارجصيلي بقا علشان انبسط .
عنيات /ههههه عنيا .
في منزل ربيع ..
ربيع بقلق/رني عليها تأني ي ايه ي بنتي .
ايه بقلق/مبتردش ي ابوي مبتردش .
صفيه بدموع /ي ترا انتي رحتي فين ي ضنايا رحتي فين ي فجر .
ربيع بالم /جلبي وجعني جوي حاسس انها مش زينه .
ايه برعب/تف من بوجك ي ابوي انشاء الله فجر هتبقا زينه وهترجعلنا بالسلامه .
في شركه سلطان ..
سلطان بأمر/بقولك ي حمدي عايزك ترقبلي ساره ورنا بنات عامر اخويا زي ضلهم وتيجي تقولي بيعملوه ايه بالظبط .
حمدي /تحت امرك ي سلطان بيه .
سليم باستغراب/ليه كل ده ي بابا.
سلطان/مش من حقي اطمن علي مرتات ولادي الاتنين ولا ايه .
سليم بصدمه/حضرتك بتقول ايه ي بابا .
سلطان /الي سمعته ي سليم عمك تعبان اوي ودي أمنيته الوحيده انكم تتجوزوا ساره ورنا علشان يطمن عليهم وانا وعدتوا بكده وانا ي ابني عارف انك انت بالذات طول عمرك بار بابوك وامك وعارف انك مش هتخذلني قدام عمك وساره بنت حلال ورنا كمان بس عالله اخوك ميتعبنيش معاه .
سليم /اطمن ي بابا انا هقنعه حتي لو رفض امنيه عمي لازم تحقق وفي الاخر دول عرضنا وشرفنا واحنا اولا بيهم .
سلطان/ربنا يخليك ليا ي سليم ..
سليم /ويخليك ليا ي بابا انا همشي بقا لأن ورايا شغل .
في الخارج …
رشاد بقلق/سليم بيه كنت عايز حضرتك في حاجه مهمه .
سليم باستغراب/فيه ايه ي رشاد .
رشاد /بس يارب تلحقها قبل م فارس بيه ياذيها .
سليم بغضب/هي مين دي وفارس ماله انطق .
في المخزن الخاص ب فارس ..
كانت تتضع يدها علي رأسها بالم وكانت تشعر بألم شديد في جسدها لتفتح عيناها تتدريجيا لتصعق من ذلك المنظر وهي ترا ذاتها عاريه بجانبه لتشهق بوجوع ودموع غزيره .
فارس بشماته/صباحيه مباركه ي عروسه ..
يتبع…..
الفصل الرابع
في المخزن الخاص ب فارس …
كانت تحرك راسها يمينا ويسارا بدموع والم لم تصدق ماذا حدث فأكيد ذلك كابوس ليس حقيقه.
فارس بشماته/ايه ي حلوه مالك مش مصدقه اني خدت عرض وشرفك مش مصدقه انك خلاص انتهيتي وبقيتي زي فرده الحزمه متسواش وعلي العموم امسكي بس ده هيفضل تذكار معايا علشان افتكر دايما اني شفيتي غليلي منك .
فجر بدموع وقلب يكاد يتوقف وهي تراه يمسك بيده منديل يحتوي علي دماء عفتها الذي لوثها ذلك الحقير.
/ليه عملت أكده انا عملت فيك ايه علشان تعمل فيا كل ده حرام عليك دمرت حياتي وركبتني وركبت اهلي العار ربنا ينتجم منك .
فارس/ههههه ايه ده معقوله فجر القويه بتعيط لا بجد مش مصدق دلوقتي بس عرفتي أني راجل ي روح امك ومش حشره زيك الي تقف قصاد فارس سلطان ودي نهايه كل هتفكر بس تعمل زيك .
سليم بصدمه/فارس .
فارس بصدمه/سليم .
سليم وهو يمسكه بحده وغضب/انتي ايه الي عملته ده ي حيوان انت مش بنادم مش بنادم انت الي زيك قسما بالله يستاهل القتل ولولا ابوك وامك وربنا الي فوق كل شي لكنت استحليت دمك دلوقتي وخلصت العالم من شرك غور اطلع بره غور .
فجر بانهيار ودموع وهي تتوسل سليم /ابوس ايدك ابوس ايدك اجتلني ابوس ايدك انا مش هقدر ارجع لابويا أكده وانا جيبالوا العار ركبت اهلك العار ي فجر ي فضيحتك ي فجر ي فضيحتك .
سليم بحزن عليها وهو يخلع جاكيته ليعطيه لها لتستر ذاتها/اهدي ي فجر اهدي كل حاجه هتتصلح انا مستعد اتجوزك دلوقتي حالا متخافيش هستر عليكي ومحدش هيعرف حاجه خالص اطمني .
سلطان بغضب/كلام ايه الي بتقولوه ده ي سليم انت اتجننت.
سليم بدهشه/بابا حضرتك جيت هنا ازي .
سلطان/شوفتك وانت بتتكلم عتمان ولاقيتك جربت زي المجنون جبته وسألته وعرفت كل حاجه وجيه وراك علشان اعرف فيه ايه بس مكنت متخيل انك تفكر كده.
سليم بغضب/افكر كده دي اقل حاجه ممكن نقدمها للبنت الغلبانه دي الي ابنك دمرها ودمر حياتها لانه بنادم حقير وزباله.
سلطان بغضب/انسا كل الكلام الاهبل ده وانا هحل الموضوع ده بنفسي مفيش اكتر من الدكاتره الي نعرفهم واحده منهم تعملها عمليه وخلاص الموضوع ي نتهي ونخلص.
سليم بذهول /انا بجد مش مصدق حضرتك بتقول ايه ازي تفكر كده هو ده الحل من وجه نظرك.
سلطان بقسوه وعدم ضمير/معنديش حل تاني لكن أن البنت دي تبقا لينا بيها اي صله مش هيحصل ي سليم .
فجر بانهيار ودموع لقد فاض الكيل بها.
/حرام عليكم انا مش عايزه حاجه مش عايزه حاجه واصل انا هرجع بلدي ربنا ينتجم منكم حسبي الله ونعم الوكيل فيكم حسبي الله ونعم الوكيل فيكم ..
في منزل ربيع …
ربيع برعب/لا عاد انا مش جادر اصبر اكتر من كده انا هندلا مصر لازما اشوف بتي .
عثمان /العوافي عليكم .
صفيه بدموع /ي جدعين يكفيكم شر الجاين استرها يارب .
عثمان بحده/ليه شوفتي عفريت ي مره انتي.
ربيع بتعب/اخلص ي عثمان احنا فينا الي مكفينا ومش ناقصين وجع قلب
عثمان /فيه ايه عاد شكلكم مش مريحني واصل .
ايه ببكاء/فجر فجر اختي ي عمي اندلت من النجمه مصر تجيب حقنه اخويا عمار ولسه ل حد دلوقتي مجاتش.
عثمان/تلقيها دايره علي حل شعرها مهي فايعه ملايقاش الي يلمها .
ربيع بغضب/احترم نفسك عاد ي عثمان .
صفيه بغضب/انا بنتي دايره علي حل شعرها ي راجل ي ناجص ي عديم الدم ده بدل متقول اشوف يكون جرالها حاجه عمده عره بصحيح .
ربيع بتعب/كفايه ي صفيه عاد كفايه اخلص ي عثمان جاي ليه عايز ايه منينا ..
عثمان بسخرية/هعوز منيك ايه ي اخويا مصلحه حلوه وهنكسب منها كلتنا .
ربيع /انا مش هبيع ارضي ي عثمان سامع مش هبيع وكفايه اوي الي انت اخدته ل حد كده .
عثمان بغيظ/ي راجل ي خرفان حد يقول النعمه لا دي ملايين فاهم ي فجري.
ربيع /مهما أن كانت تكون مش هبيع ارضي ي عثمان سامع ومتحددش معايا في الموضوع ده تاني واصل.
عثمان بغضب/أكده طب أسمع بجا عاد الأرض بتاعتك هما الي عينها عليها يعني لازما ياخدوها علشان البيعه تمشي كده كده هيخدوها وانت عارف طرقي ي ربيع بيعها برضاك عاد بدل مانروح منك غصبن عنك العوافي.
صفيه بدموع /ربنا ينتقم منك ي ترا انتي فين ي ضنايا ..
في سياره عاصم السيوفي ….
الشخصيه المحوريه والمفاجئة ….
عاصم بحب/لسه منتميش لحد دلوقتي ليه ي قلب بابا.
حنين بطفوله/حنين متنمش غير في حضن بابا.
عاصم /حاضر ي نور عيني انا خلاص قربت علي الفيلا اهو سلام حسبي حسبي .
فجر بالم /اه يارب هو انا ناقصه استغفر الله العظيم يارب .
عاصم بخوف/حضرتك كويسه انا بجد اسف بس حضرتك الي طلعتي قدامي .
فجر بالم ودموع/انا الي اسفه الذنب ذنبي مش ذنبك.
عاصم/طب هوديكي المستشفي نطمن .
فجر بالم/لا انا كويسه مفيش حاجه واصل انا لازم الحق ولا هتاخر القطر .
عاصم /انتي مسافره الصعيد .
فجر /ايوه .
عاصم /طب انا هوصلك ل محطه القطر اتفضلي ..
في فيلا عامر ..
ساره بصدمه/بابا حضرتك ب تقول ايه .
عامر /الي سمعته انا خلاص الي فاضل في عمري مش كتير وانا عمري مهبقا مطمئن عليكم غير مع ولاد عمكم هما الي هيحافظوا عليكم.
رنا /بس ي بابا احنا طول عمرنا شيفانهم إخواتنا.
عامر بغضب/بلاش كلام فارغ اخوانكم منينا محسيسنا انكم متربين سواء ده انا مشوفتوش بعض من زمن وبعدين انا وعمكم اخدنا القرار ومفيش نقاش.
ساره بدموع/بس ده ظلم ي بابا.
عامر بغضب/اخرسي ي بنت بكره تشكروني لاما تلاقوا نفسكم في ايد امينه يلا اتفضلوا علي فوق وحسكم عينكم تفتحوا بوقكم بكلمه واحده تاني في الموضوع ده فاهمين .
فاتن /براحه عليهم ي عامر براحه .
عامر بتعب/انا تعبه ي فاتن تعبه هياجوا اليوم الي ي عرفوا فيه اني بعمل كل ده لمصلحتهم ..
في غرفه الفتيات ..
ساره بدموع/شوفتي ي رنا هنعمل ايه دلوقتي.
رنا بانهيار/مش عارفه ي ساره مش عارفه بابا شكله مصمم .
ساره/انا لازم اكلم احمد لازم نشوف حل لازم .
رنا /وانا كمان هكلم اسلام ..
في منزل ربيع ..
ربيع /حمد الله علي سلامتك ي ضنايه .
فجر بضياع/الله يسلمك ي ابوي اديتي الحقنه ل عمار ي أما .
صفيه /خدها ي ضنايا تعالي انت بقا علشان تأكلي لقمه ده انتي علي لحم بطنك من الصبح .
فجر بوجع وجنجر مشروخ في قلبها.
/لاع ي أما أنا هدخل ارتاح شويه جوه .
ايه /انا جايه معاكي ..
صفيه/طيب ي ضنايا روحي ارتاحي وانا هجبلك الوكل ل غايه عندك .
في فيلا سلطان ..
ناريمان بزهق/خلاص بقا ي سليم مكنتش حته بت فلاحه دي ولا تسوي .
سليم بصراخ وزهول/انتوا ازي كده ازي وانا مستغرب ليه أن ابنكم كده ماهوا طالع زيكم.
سلطان بحده/سليم انت من امتا بتعلي صوتك علي امك وابوك بالطريقه.
فارس باستفزاز/مش عارف ي سليم انت مكبر الموضوع كده ليه بنت غلطت وخدت جزائها عادي .
سليم بتعب/انا هقول ايه ي شيخ حسبي الله ونعم الوكيل فيكم ..
سلطان /ايوه ي حمدي ماشي انا طالعالك بره سلام .
في منزل ربيع ..
ايه بقلق/مالك ي فجر ي خيتي شكلك مش زين فيكي ايه ي حبيبتي .
فجر بضياع/اختك ضاعت ي ايه ضاعت واندبحت علي ايد كلب ميسواش.
صفيه وهي تلطم علي خديها بقهر/ي مصيبتي ادبحتي ي فجر ي عارك ي ربيع ي عارك ..
يتبع…..
الفصل الخامس
في منزل ربيع ..
صفيه ببكاء وقهره/ي مرك ي صفيه ي مرك .
ايه ببكاء/اهدا ي أما الله يخليكي ابويا مش لازم يعرف حاجه واصل ده يروح فيها .
فجر بقوه وانتقام/وانا مش هسكت ي أما والكلب ده هخليه يتمنا يدفن نفسه بالحياه .
ايه/انتي تعرفيه ي فجر .
فجر بوجع/فارس ابن الناس الاكابر الي عايزين يشتروا الأرض وتعاركت معاه عند عمك عثمان.
ايه بغضب/اه ي ابن الحرام ايوه ي فجر مش هنسكتوا واصل .
صفيه بغضب وقهر/اجفلي خشمك منك ليها اوعاكم تفكروا تتحددوا في الموضوع ده واصل والا هجتلكم واشرب من دمكم ادي آخره عندك يفجر .
فجر بصدمه/انتي بتلوميني ي أما .
صفيه بصراخ/ايوه بلومك طول عمري اجولك انتي بنت متخديش الدنيا علي صدرك كده ولاد الحرام كتير مسمعتيش كلامي وادي النتيجه جبتلنا العار وفضحتينا .
ايه ببكاء/هنعملوا ايه دلوقتي عاد ي أما .
صفيه بدموع /هنهربوا من هنه مش هينفع نفضلوا هنه واصل موضوع زي ده هنه مهيفضلش مخفي كتير جهزوا حالكم .
فجربدموع/هنروحوا فين ي أما وهنقول لابويا ايه .
صفيه بمراره /ارض الله واسعه هنرحوا مصر هناك محدش يعرفنا واصل أما ابوكي فسيبوه عليا انا .
في فيلا سلطان ..
سلطان /ايه الي عرفته ي حمدي .
حمدي/انا سعادتك بعد مراقبه ساره ورنا هانم عرفت انهم بيقابلوا عيلين كده ولما عملت بحثي عرفت انهم عيال واقعه محلتهومش حاجه خالص.
سلطان/اه ي عني كانوا بيلعبوا بيهم علشان فلوسهم
حمدي/بالظبط سعادتك .
سلطان/طب أسمع بقا ي حمدي خدوهم علي المخزن بليل وانا هجيلهم ونظبطهم تظبيطه تمام
حمدي/أومر سعادتك .
في غرفه فارس …
فارس /ايه مالك مش عارف تتطلعها من دماغك ليه مش خلاص عملت الي انت عايزه وانتقمت منها وجبه منخيرها الأرض ايه ي فارس ندمان علي الي عملته هي تستاهل ايوه علشان كل واحده تعرف مين هو فارس سلطان .
في فيلا عاصم ..
عاصم وهو يقبل يد والدته/عامله ايه ي ست الكل .
شمس والدته/الحمد لله ي حبيبي انت عامل ايه.
عاصم بابتسامه/الحمد لله ي امي.
حنين بطفوله/بابي بابي .
عاصم وهو يقبل صغيرته بحنان/عامله ايه ي قلب بابي وحشتيني اوي اوي .
حنين /وانت كمان ي بابي حنين كلت الاكل كله وشربت اللبن .
عاصم بحنان/الف هنا وشفاء ي قلب بابا.
شمس/حنين اطلعي فوق ي قلبي عايزه بابا في موضوع .
حنين بطفوله/حاضر ي ناناه تصبحوا علي خير .
عاصم وشمس/وانتي من أهله ي روحي .
عاصم /خير ي ماما .
شمس بحده/نفس الموضوع الي اتكلمنا فيه ي عاصم انا بسببك براحتك لكن مش بنساه.
عاصم بوجع/ماما انا مش هجيب مرات اب ل بنتي مفيش واحده مهما كانت تعوض اميره في حياتي.
شمس بحزن/مفيش حد يقدر يعوض اميره ي عاصم ولا احنا نقدر ننساه بس انت صغير ي حبيبي محتاج ست في حياتك حنين الطفله دي الي عمرها معداش الاربع سنين محتاجه ام في حياتها انت مبتشوفهاش واحنا في النادي وكل طفل مع أمه بتقطع قلبي .
عاصم /وانا ايه ضمني الي هتجوزها دي ممكن تعمل ايه في بنتي .
شمس/فيه بنات ناس كتير وعندهم ادب ورحمه ي عاصم مش كل الناس وحشين .
عاصم بالم/انشاء الله ي امي اوعدك اني هفكر في الموضوع ده لما لاقي بنت الحلال عن أذنك ي امي ..
في دوار العمده …
عثمان /حمدان حمد لله على سلامتك ي حمدان ي ولدي .
حمدان/الله يسلمك ي ابوي كيفك اتوحشتك جوي .
بدور /واه متوحشتش امك ي حمدان .
حمدان /كيف بس ي أما ده انتي الخير والبركه عامل ايه ي ابوي والأرض كيفها.
عثمان/كله تمام ي ولدي كويس انك جيت ي ضنايا ده احنا داخلين علي شغل كتير.
حمدان بطمع/ايوه ي ابوي احب انا الشغل والفلوس .
بدور /تعالوا كلو لقمه الاول وبعدين اتحددوا في الشغل ..
في المخزن الخاص ب سلطان ..
اسلام بالم /ارحمنا ي سعه البيه احنا خلاص مش قادرين .
احمد ببكاء/ي باشا ماحنا حكنالك كل حاجه واعترفنا بغلطنا وآخره مره مش هنقربلهم تاني .
سلطان بغضب/ده مش بمزاجك ي روح امك انت وهو ده غصبن عنك انت وهو لانه ساعتها هيبقا اخر يوم في عمرك انت وهو اسمع يلا اظن انتوا عرفتوا هتعملوا ايه والفلوس دي تغوروا تعملوا بيها اي زفت بعيد عن هنا سامعين ي روح امك انت وهو .
اسلام واحمد برعب/سامعين سامعين ي باشا .
في منزل ربيع ..
ربيع باستغراب/كلام ايه الي بتجلوه ده مصر ايه عاد الي هنندلا فيها وليه.
صفيه بكدب/لأننا زهجبنا من هنه ي ربيع وبعدين انا خايفه علي بناتي من شر اخوك عثمان الي انت عارفه زين .
ربيع/وارضي وحالي اهملهم ل مين متتحدي ي فجر .
فجر بالم/انا تعبت ي ابوي عايزه اعيش كيف البنته الي عايشين مش هفضل عايشه عمري كله وسط الطين والوحله .
ربيع بصدمه/انتي الي بتحويلي كده ي فجر ده انا كنتي روحك في البلد واللارض .
فجر بهمس ومراره/واهي روحي اندبحت ي ابوي.
ربيع بحزن/حيث كده هبيع الأرض ل عثمان وامري لله .
فجر بالم وهي تحدث ذاتها/سمحني ي ابوي سمحني انا مش عايزاك تحس بعاري مصر واسعه جوي وهنتوه جواها ربنا ينتجم منك يالي كنت السبب .
في فيلا عامر ..
عامر بحده/اه ي ولاد الكلب بقوا عيلين زي دول يحاولوا يلعبوا ببناتي وانا نايم علي وداني.
سلطان بخبث/خلاص ي حبيبي متشغلش بالك بكل ده انت تعبان اخوك في ضهرك وانا علمتهم الادب ومستحيل يقربوا منهم تاني واحنا كده كده هنعجل بخطوبه الولاد والبنات خلينا نفرح ونطمن عليهم .
عامر /عندك حق ي اخويا عندك حق ..
في غرفه الفتيات ..
ساره بدموع /بجد مش قادره اصدق ي رنا بقوا طلعوا بيخدعونا مش قادره اصدق بجد .
رنا /متعيطيش ي ساره ده احنا ربنا نجدنا وكشفلنا حقيقتهم .
ساره /قصدك ايه ي رنا .
رنا /قصدي ندي فرصه لولاد اعمامنا أننا نبدء معاهم حياه جديده وننسا كل الي فات .
في غرفه فارس ..
فارس بغضب/ازي ي عني الكلام ده ي سليم .
سليم بحده/بقولك ايه انا مش طيقاك ولا طايق اتكلم معاك اصلا لولا ابوك الي موصيني اقنعك مكنتش هعبرك اصلا .
فارس بغيظ/وابوك طبعا مصمم بس مش علشان بنات اخوه والجو ده لا انا فاهم دماغه فيها ايه.
سليم بتحزير/انا ميهمنيش كل الي انت بتقوله كل الحكايه أن ردك يبقا نهائي اه أو لا لكن مش هسمح انك تاذي رنا باي شكل لو وفقت صدقني انا هكون زي ضلك ي فارس وهقف في وشك في كل حاجه سامع فكر ورد عليا ..
فارس بغيظ/كده ي بابا بتدخلني في حوراتك وخططك ماشي ي بابا ماشي وماله دي بت مزه اتمتع بيها وشويه وبعدين أطلقها اهي تحاول تنسيني فجر الي مش عارف أنساها ..
في شركه عاصم ..
عاصم /اسمع ي جلال نزل اعلان أننا عايزين موظفات لو حتي مش متعلمين احنا هنعملمهم وندربهم وهنفضل معاهم للآخر وخصوصا انشر الاعلان دي في الصعيد لأن نسبه البطاله كبيره خصوصا للبنات وانا بصراحه نفسي نساعدهم تمام ي جلال.
جلال /تحت امرك ي عاصم بيه .
سليم بمرح /ي ترا مسمحولي ادخل ي عاصم بيه .
عاصم بحب/سولي وحاشني اوي ي جبان .
سليم /انت والله اكتر ي ابن خالتي .
يتبع…..
فضلا و ليس امرا
اذا كنتم قد استمتعتم بالقراءة يرجي دعمنا بتعليق لكي
نستمر في النشر وشكرا لكم
لقراءة باقي الفصول إضغط هنا