رواية عشقت فجر الصعيد من الفصل السادس حتي الفصل الحادي عشر

 



رواية عشقت فجر الصعيد كاملة 



الرواية بقلم الكاتبة سارة احمد عماد




الفصل السادس




في شركه عاصم ..
عاصم بابتسامه/عامل ايه يا سليم .
سليم /الحمد لله ي عاصم خالتو عامله ايه وحنين.
عاصم /الحمد لله كويسين انت طمني عليكم كلكم عاملين ايه .
سليم بمرح/اه طبعا م عاصم باشا بقا من أكبر رجال الأعمال ومبقاش فاضينا يسأل علي خالتوا وولادها.
عاصم /معلش متزعلوش انا عارف اني مقصر والله .
سليم /ولا يهمك كده كده انتوا هتنورنا كلنا في خطوبتنا انا وفارس.
عاصم بتفاجي/ايه مش ممكن بالسرعه دي ي ترا مين بقا سعداء الحظ دول .
سليم /رنا وساره ولاد عمنا.
عاصم بابتسامه/الف مبروك ي اخويا الف مبروك وبلغ مباركتي ل فارس لحد ما قبله .
سليم بمغزا /يوصل بس قولي ي عاصم انا سمعتك بتتكلم عن انكم عايزين موظفات مش متعلمين وكده.
عاصم بتأكيد/مظبوط دي دوره جديده بدأت فيها الفكره بصراحه شغلاني من فتره .

سليم وهو يحدث ذاته /هي دي الفرصه الي مستنيها كده هبقا بكفر عن جزء من ذنب فارس مع فجر كده هامنلها حياه جديده .
عاصم باستغراب/مالك ي سليم ايه الي شغلك كده .
سليم بتفكير/ابدا ي عاصم بس انا عندي واحده عايزها في الدوره دي .
عاصم /تعرفها كويس .
سليم /كويس اوي ي عاصم هي بنت صعيديه ظروفها صعبه شويه اسمها فجر وكنت عايزها تشتغل عندك مش هامن عليها مع حد غيرك ي عاصم.
عاصم /تمام ي سليم وانا طبعا مش هسالك انت تعرفها منين بس اعتبر الموضوع منتهي .
سليم بسعاده/ربنا يخليك ليا ي عاصم .
في منزل ربيع ..
كانت تجلس بدموع غزيره تشعر بالقهره لما حل بها وليس هي فقط بل عائلتها أيضا ستنقلب حياتهم راس علي عقب لتخفض رأسها بين يديها بالم .
ربيع بحنان/مالك ي ضنايا فيكي ايه عاد طمنيني عليكي ي جلب ابوكي.

فجر بمراره /مفيش ي ابوي مفيش بس بجيت مخنوقه هنه جوي .
ربيع بوجع/ي عني خلاص ي ضنايا مصممين علي السفر .
فجر بوجع والم /انا اسفه ي ابوي بس برضك في مصر هنرتاح من كل القلق الي عايشين فيه هنه واختي ايه تتعلم زين ونعالج اخوي عمار كمان لكن هنه مفيش غير عمي عثمان وحناجتنا معاه الي مبتخلصش .
ربيع /وأرضنا ي فجر نسيتها عاد .
فجر بالم وثقه /مستحيل انساها ي ابوي بس جريب جوي خناخدها كلتها وهتشوف ي ابوي وحياتك عندي لو طال العمر سنين هرجعهالك ي ابوي .  
في فيلا سلطان …
كانوا يجلسون جميعهم علي مائده الافطار .
سلطان /جهزوا نفسكم أننا النهارده بليل هنروح ل عمكم علشان نحددد كل حاجه ونتفق.
فارس /ي عني خلاص ي بابا مفيش مفر من الموضوع ده .
سلطان بحده/لا ي فارس مفيش مفر وحسك عينك تفكر تاذي البنت او تجرحها فاهم وانت ي سليم جهز نفسك علشان هتنزل البلد تقابل الحج عثمان وتشوفوا عمل ايه في موضوع الأرض 
فارس باندفاع/اسافر انا ي بابا .
سليم بسخرية /لا ي شيخ وده من امتا انشاء الله طول عمرك كاره تروح هناك.
سلطان بحده/انت بالذات رجللك متعتبش هناك بعد الي عملته كفاياك مصايب بقا انت هتروح الشركه تكمل الشغل الناقص سليم متنساش .
سليم /حاضر ي بابا .
سلطان /انا همشي انا بقا لأن امكم عمال ترن عليا سلام . 
فارس بغضب/شغل ايه الي انا اخلصه هو انت وابوك بتعملوني كده ليه زي ماكون عيل صغير وليه دايما بتحبوا تبعدوني عن كل حاجه ..

سليم بغضب/انت بتستهبل ولا ايه الدور ده مش انت الي تعيشه ي فارس فاهم انت اوسخ انسان في الدنيا وكفايه اوي الي عملته في فجر الغلبانه الي ضيعت حياتها ودمرتها هي دي حياتك ي فارس هو ده اخرك البنات الي بتمشي معاهم عرفة بقا احنا شيفينك عيل ليه ي فارس سلام ي فارس.
فارس بحده /ماشي ي سليم ماشي الو ايوه ي حمدي اسمع الي هقولك عليه ونفذه بالحرف .
في فيلا عثمان ..
حمدان بطمع /صح الكلام ده ي أبا.
عثمان بمكر/ايوه صح ي حمدان عرفنا بالصدفه واحنا بنحفروا في الأرض أن فيها اثار ي ولدي .
حمدان بغيظ/طب ودي بعد ماتباعه هنعملوه ايه بيها ي ابوي .
عثمان /انا سمعت وعرفت كل حاجه عن سلطان الي جاي يشتريها طلع ليه فيه الشغل الوسخ ده كله ي عني مننا فينا .
حمدان بحده/بس أكده هينصص معانا ي ابوي.
عثمان /وايه ي عني ي حمدان بس هيحمينا ويخلينا نتصرف براحتنا بدل منبقا علي كف عفريت .
حمدان /تمام ي ابوي اسيبك انا بقا وأروح اشوف مزتي قبل متتطلع من المدرسه.

عثمان بغضب/لساتك متشعلق في البت ايه دي دي عجربه هي واختها وبعدين مبيكرهوش حد قدنا واصل .
حمدان /ي ابوي انت عارف أن البت ايه دي بتاعتي من ساعه مجات الدنيا ومحدش هياخدها غيري .
ربيع بحده/بس انا مش هدهالك ي حمدان .
حمدان بصدمه /عمي ربيع .
في الكوخ الخاص ب صابر ..
كانت تجلس بين أحضانه بخوف وارتباك .
صابر/مالك النهارده مش علي بعضك ليه .
قمر بخوف ورعب/اخويا حمدان جيه وده بالذات الرعب كله علشان كده مش هقدر اشوفك كتير .
صابربغضب/ي عني ايه عاد انت مش مراتي ولا ايه .
قمر بخوف/طب اعمل ايه ي صابر ده لو شم خبر قسما بالله يدبحني.
صابر/متقلقيش عاد محدش مستحيل يعرف حاجه واصل ومتخافيش انت متجوزه راجل .
في منزل ربيع ..
صفيه بدموع /خلاص خلصتوا كل حاجه وتوتوها زين .
ايه بحزن /ايوه ي أما .
فجر بوجع وحزن /ابوي راح فين ي أما .
صفيه بمراره/ابوكي راح ل للكلب عثمان علشان يقولوا أنه موافق علي بيع الأرض ونطلع منه بقرشين ينفعونا في الي جاي محدش عارف الايام مخبيه ايه حسبي الله ونعم الوكيل في الي وصلنا ل كده .
فجر بقهره ودموع/ياريتني كنت موت ي أما ولو عملت فيكم كده بريتني كنت مت .
صفيه بدموع وعتاب وغضب/انشاله الناس كلها وانتي لا ي فجر بتتدعي علي نفسك ي بت بتقهرني عليكي ي فجر .
لتسرع فجر في الارتماء داخل أحضانها كالطفل الصغير ..
في منزل عثمان..
عثمان بحده /مالك كده ي ربيع قصدك ايه بحديدك الماسخ ده عاد .
ربيع بغضب/اقصد الي فهمته ي عثمان اي حد يفكر يقرب مني اي حد من ولادي هطلع روحه بيدي 
حمدان بغرور/وانا طالب يد بنتك علي سنه الله ورسوله ي عمي .
ربيع بحده/وانا جولتلك اني مش موافق ي حمدان ولو فكرت بس تقرب من بنتي انت حر .
حمدان بغضب/لا ي عمي كده كفايه حمدان ميتتهددش واصل الظاهر أن الذوق مش نافع طب اعمل حسابك بجا أن دخلتي علي بنتك الخميس الجاي .
ربيع بغضب وغيظ/مش هيحصل واصل ي حمدان مش هيحصل واصل فوتكم بعافيه . 
عثمان بغيظ/اتجننت ده ولا ايه عاد واجف يبجح فينا ليه كده .
حمدان بغضب/ماشي ي عمي انت الي مصمم تخلي الحرب دي مستمره بينا عاد ومصمم تخليها حرب ..
في فيلا عاصم …
حنين ببكاء/بابي بابي .
عاصم بفزع من منظرها/ايه ي قلب ابوكي مالك .
حنين /ناناه مش عايزاني انام معاك وانا مبعرفش انام لوحدي.
شمس بغيظ/مينفعش كده ي عاصم انت مواخدها علي كده ودي مشكله.
عاصم /ي امي انت عارفه كويس اوي أنها حبيبتي اتحرمه من امها ي عني كمان احرمها من حضن ابوها ده ميرضيش حد .
شمس /ولما تتجوز انشاء الله هتنام في وسطيكم ولا ايه .
عاصم بغيظ/يووه ي امي نفس الموضوع انشاء الله ساعتها نبقا نتصرف بس الي عايز حضرتك تعرفيه اني مش هضحي براحه بنتي علشان اي حد .
في الصعيد…
علي ضفاف النيل ..
كانوا يحتضنون بعضهم باشتياق .
/ياااه اتوحشتك جوي ي اخوي .
/انتي اكتر ي خيتي اتوحشتك جوي 
هي بغيظ وكره/امتا بجا عاد نخلصوه منيه ونبرد نار جلبنا الي مشعلله .
هو بانتقام/جريب اوي ي خيتي مش هو بس لا دي عائلته كلها هيدجوا المرار الطافح .
هي بتمني /ياااه ده مستنيه اليوم ده بفارغ الصبر .
هو بابتسامه /جريب اوي ي خيتي ..
تفتكروا مين دول ????????????????????????????????
في منزل ربيع ..
صفيه /ي عني مجبتش منه فلوس ي ربيع .
ربيع بغضب/مجبتش منه حاجه واصل وانا الارض مش هبيعها انا لو بعت الأرض هيبقا خلاص عثمان هيركبني ويدلل رجله بعد كده ويعمل فيا مابداله عاد .
فجر /الحمد لله ي ابوي متخافش هنسافر وعينا هتبجا عليها برضك .
صفيه بخوف/مين ده الي بيخبط .
ايه /ومالك ي أما خايفه كده ليه .
سليم بابتسامه/مساء الخير .
فجر برعب وهمس/سليم بيه ي نهار اسود .
ربيع /اتفضل ي ابني احنا متعودناش نسيب ضيوفنا علي الباب حتي لو مش عارفينهم .
سليم /تشكر ي عم ربيع .
في فيلا سلطان ..
كان يذهب فارس بغضب وغيظ وهو يسال ذاته ماذا حدث له لماذا لم يستطيع عن التوقف بالتفكير ب فجر ليقاطعه رنه الهاتف .
فارس بلهفه/ايوه ي حمدي بتقول ايه ي عمي هو رحلهم فعلا طب اقفل دلوقتي ماشي ي سليم انا الاول حاسس انك معجب بيها وعايزه ليك ماشي ي سليم اما وريتك ..
في فيلا عاصم ..
كان يلمس علي شعر صغيرته حنين وهو يسرح فمن خطفت نظراته من اول لقاء بينهم هذا إلقاء الذي لم يتعدا الدقائق لكنه اثر به ليدعي من الله أن يراها مره ثانيه ليغفل بجانب صغيرته ليحلم بها.
في منزل ربيع ..
ربيع بقلق من هيأت سليم الذي تتدل علي سلطته .
/هو فيه ايه ي ابني خير .
سليم /خير ي عمي ربيع الحكايه هي .
لتسقط فجر الصنايه من يدها وهي تتضع يدها في فمها بصدمه عارمه
يتبع…..


الفصل السابع 




في منزل ربيع ..
كانت تقف فجر بصدمه فماذا سمعت ف سليم يريد الزواج بها فهي تريد الابتعاد عنهم ونسيان ماحدث لكن ماذا يقصد بذلك .
في الداخل ..
ربيع باستغراب/فجر بتي بس متاخذنيش ي ابني انا راجل كبير وعلي قدي انت باين عليك ابن ناس أكابر تعرف بتي فجر منين .
سليم بابتسامه/انا شفت فجر بالصدفه في الصيدليه في القاهره وبصراحه شدني ليها ادبها وأخلاقها ولما سالت عرفت عنها كل حاجه وجيت البيت من بابه .

ربيع بسعاده /عداك العيب ي ولدي بس لازما اعرف كل حاجه عنيك.

سليم /انا سليم سلطان مهندس في شركتي الخاصه ومستوايا المادي كويس اوي الحمد لله .
ربيع /ربنا يزيدك ي ولدي بس طبعا هسال فجر بتي والي فيه الخير يقدمه ربنا .
سليم /براحتك طبعا ي عمي عن اذن حضرتك ده الكارت بتاعي هستنا مكالمه حضرتك .
ربيع /انشاء الله ي ولدي ..
علي بعد مسافه من البيت كانت تقف تنتظره وهي تلتفت يمينا ويسارا لكي تفهم منه لماذا فعل ذلك وبالفعل قد شاورت ل سليم بيدها لينزل علي الفور ليسمع منها.
فجر بغضب/ممكن اعرف ايه الي عملته ده ي سليم بيه حرام عليك انت ليه مصمم تفتح الجرح من جديد.
سليم /ممكن تسمعيني بس انا عملت ده علشان مصلحتك صدقيني علشان تعيشي رافعه راسك وسط كل الناس والي انتي عايزاه انا هعمله.
فجر/سليم بيه انا بعد عنكم ده مصلحتي تجدر تقولي هتجوزك كيف وانت اخو الي اغتصبني ودمر حياتي ولا ابوك عاد الي مش ممكن يوافق علي كده ويعالم ممكن يعمل فيا ايه انا ولا اهلي ابعد عني ي سليم بيه ابعد الله يخليك وإنساني وانسا الي حوصل .

سليم /اسمعي ي فجر اهلي مش هيعرفوا بجوازنا ولا حد غير اهلك الي هقنعهم أننا عندنا حاله وفاه ولازم كل حاجه تحصل سكيتي وهكتب عليكي وأخدك معايا مصر تشتغلي هناك وتعيشي وبعد كام يوم هطلقك وتعيشي حياتك بس يبقا معاكي ورقه قدام اهلك وكل الناس تقول انك كنتي متجوزه فهمتي يبقا ساعتها من حقك تعيشي حياه جديده .
فجر بعصبيه/انا مش عارفه افكر ي سليم بيه مش عارفه.
سليم /وافقي وافقي ي فجر وصدقيني هعمل كل الي انتي عايزاه انا بجد مخنوق من الي حصلك وعايز اساعدك باي شكل ..
فجر بقلق/ربنا يستر ي سليم بيه .
في فيلا عاصم …
كانوا يجلسون علي مائده الافطار ليقاطعهم جرس الباب لتتدخل هايدي بلبسها الذي يكشف اكتر مايستر.
للعلم هايدي اخت اميره زوجه عاصم ..
هايدي بدلع /هاي .
شمس بضيق/اهلا ي هايدي .
حنين بضيق/طنط هايدي ايه الي جابك عندنا .
عاصم /حنين في واحده تقول ل خالتوا كده برضه .
هايدي /معلش ي جماعه اني جيت كده من غير ميعاد بس انا قولت اجي اقعد معاكم لأن مامي مسافره لندن .
شمس بهمس/ي ساتر انا مش عارفه انتي هتهدي امتا ي حيه انتي.
هايدي بدلع/ازيك ي عاصم وحشتني اوي .
عاصم بجمود/تسلمي ي هايدي طبعا البيت بيتك عن اذنك لان عندي شغل .
ليقوم بتقبيل والدته وصغيرته ويرحل تحت نظراتها الماكره ..
من أمام المدرسه .
كانت تسير ايه في طريقها الي البيت ليعترضها حمدان .
حمدان /القمر بتاعي ماشي لوحده ليه عاد .
ايه بغضب/حمدان ابعد عني احسالك ي حمدان .
حمدان بمكر /لسه شقيه ولسانك طويل بس متشغلش بالك هجطعوه لما تكوني بين ايديا .
ايه بحده/نجوم السماء اجربلك مني ي حمدان انت لو اخر راجل في الدنيا مش هتجوزك سامع .
لتتركه بغضب وترحل ليهمس وهو يحدث ذاته.
عمرك مهتكوني ل غيري ي بت عمي انتي بتاعتي والظاهر انك انتي وابوكي مبتجوش غير بالعافيه .
في منزل ربيع ..
صفيه بحزن /بس معجوله الراجل الكباره دي جاي يخطب فجر.
ربيع بسعاده/ايوه ي صفيه شفتي ربك كبير وعالم بينا جولتلك هياجي اليوم وينصفنا .
صفيه بارتباك/بس علي الله فجر توافق.
ربيع بضيق/ومتوافقش ليه عاد مش كانت عايز تسافر علي مصر وتعيش عيشه الابهه وتسيب الطين والوحله دي.
صفيه بمراره /ربنا يستر ي ربيع ويقدم الي فيه الخير .
في فيلا سلطان .
كان يذهب فارس يمينا ويسارا بغضب شديد .
فارس بغضب/انت كنت عند اهل فجر بتعمل ايه ي سليم .
سليم بصدمه وغضب/انت بتراقبني ي فارس هي حصلت ده انت اتجننت رسمي .
فارس بغضب/جواب علي سوالي ي سليم ايه الي وداك هنا رد عليا .

سليم بغضب/وانت مالك ايه دخلك بالموضوع مش كفايه الي عملته سيبني أصلح الي هيبته ي اخي .
فارس بجنون/اه تصلح الي هبتته يبقا عايز تتجوزها صح ي سليم انا حاسس انها في دماغك بس اقولك اشبع بيها خود فضلتي اتجوزها ي سليم وأبقا تفتكر اخوك وهو معلم علي كل حته في جسمها .
سليم بأرف/هتفضل طول عمرك وسخ عمرك مهتمون بنادم ابدا .
سليم بحده/ايه فيه ايه صوتكم عالي ليه .
فارس بقلق/مفيش حاجه ي بابا.
سلطان/سليم انت رجعت امتي وقابلت عثمان .
سليم/جيه دلوقتي ي بابا وأبوه قابلته مكلمناش كتير لانه مصمم يتكلم مع حضرتك مش عارف في ايه .
سلطان/خلاص انا هسافراله المهم اجهزوا معادنا مع عمكم وعرايسكم فاضل عليه ساعه اتفضلوا .
في شركه عاصم …
كان يجلس وهو يتفحص الملفات من أمامه ليقاطعه سكرتيره جلال .
عاصم /خير ي جلال فيه حاجه .
جلال/ايوه ي عاصم بيه انا كنت بوريك بس النص بتاع الاعلان الي حضرتك طلبته .
عاصم بلهفه/المهم دققت علي الصعيد .
جلال/زي مامرت ي عاصم بيه اتفضل اقرا .
عاصم بثقه/تمام ي جلال اتفضل انت ولو فيه جديد بلغني .
جلال/تحت امر سعادتك.
عاصم /فيه ايه ي عاصم انت حتي متعرفش شكلها من النقاب الي كانت لبساه مالك كده ملهوف عليها ايه الي شدك ليها يمكن ظروفها لانك حاسيه أنها مكسوره ومحتاجه الي يساعدها مش عارف مش عارف يارب ارشدني دايما الصح ..
في منزل عنيات الراقصه ..
عنيات بفرحه/واه واه ايه ده كله ي عثمان دي سلسله غاليه جوي .
عثمان /شوفتي علشان تعرف غلاوتك عندي جد ايه .
عنيات/اه ي عثمان سعات بحس انك صادق وسعات بحس انك بتلعب بالبيضه والحجر وانا يوالي الي يلعب معايا .
عثمان /بجي أكده وليه جلابه ده جزاتي برضك بعد كل الي بعمله علشانك .
عنيات /ماهي غريبه برضك ي عثمان.
عثمان /ولا غريبه ولا حاجه كل الحكايه اني داخل علي شغل جامد جوي وحوله انغنك معايا ي حبيبه جلبي بس انول الرضا .
عنيات بحده/ببلاش حركاتك دي ي عثمان انا جولتلك علي طلبي ومش هرجع فيه واصل انا مش واحده رخيصه ي عثمان .
عثمان /طب خلاص متبجيش كده ارجصيلي شويه خليني انبسط .
عنيات بدلع/اومرك ي عمده ..
في دوار العمده …
كان يجلس حمدان وهو يضع ساق علي ساق وهو يفكر فمن المفترض أن يحدث .
حمدان بصراخ/عتمان انت ي زفت .
عتمان/امرك ي حمدان باشا.
حمدان/اسمعني زين الي هجلوهلك ده ايه بت عمي عايزها متغبش عن عنيك ل حظه واحده فاهم وتيجي تخبرني .
عتمان /من عنيا ي حمدان باشا .
كانت تسير قمر بارتباك وهي تنظر في كل أرجاء المنزل لتنتفض علي صوته الجوهري.
حمدان بغضب/كنتي فيه احد دلوقت ي بت .
قمر برعب/حمدان انا انا كنت بذاكر عند واحده صحبتي .
حمدان بشك/بتذاكري مع واحده صحبتك ومبتزكريش مع ايه بنت عمك ليه انتوا مش سن بعض .
قمر/مانت عارف ي حمدان أن بنات عمك مبيطقوناش واصل .
حمدان بحده/اسمعي الي بجولك عليه ده ونفذيه بالحرف كل دروسك تكون مع ايه هي بنت عمنا وانا هبجا مطمئن عليكي معاها وحسك عينك تتاخري تاني كده واصل فاهمه.
قمر بضيق/حاضر ي اخوي حاضر ..
في فيلا عامر ..
كانوا الجميع يجلسون بضحك وسعاده منهم من تكون حقيقه ومنهم من تكون مزيفه .
عامر بسعاده/يااه مش قادر اصدق ان الحلم تتحقق وهطمن علي بناتي مع ولادي اخويا الي يعتبرهم ولادي .
سلطان بخبث/طبعا ي عامر ده الي كان لازم يحصل ي اخويا وانا كنت علاقي احسن من بناتك لولادي فين ي عني .
فاتن /مش نخلي العرسان يقعدوا مع بعض شويه .
ناريمان/عندك حق ي فاتن .
سلطان/قوم ي فارس خد عروستك وانت ي سليم خد عروستك واتكلموا مع بعض شويه.
فارس وسليم /حاضر ي بابا .
في منزل ربيع ..
فجر بغضب/ابن الكلب وديني منا سيباه بيتعرضلك ده انا هنسل الشبشب علي نفوخوه.
ايه برجاء/اهدي ي فجر ي اختي الهي لا يسيك انا مش عاوزه ابويا ي عرف حاجه منقصينيش مشاكل مع حمدان وأبوه .
فجر بغضب/مشاكل ايه ده عايز يتربا وان فضل أكده هيسوق فيها لازما يقف عند حده .
ايه /متقلقيش عليا ي اختي ده انا اختك ده انا بمائه راجل المهم بس هتعملي ايه في موضوع سليم .
فجر بحيره/مش عارفه والله ي ايه حيرانه رغم أنه جوازي منه هيبجا مصلحه ليا بس برضك قلقانه .
ربيع /العوافي عليكم .
فجر وايه /يعافيك ي ابوي .
ربيع /ها ي فجر ي بتي رايك ايه في العريس الي جايلك اظن مفهوش عيب وعايزك ي اه ي لا ي ضنايا .
فجر بقوه /انا خلاص قررت ي ابوي انا ….
يتبع…..



الفصل الثامن




في منزل ربيع .
فجر بقوه /انا موافجه ي ابوي .
صفيه بصدمه /ايه موافجه.
ربيع بسعاده/ربنا يكملك بعقلك ي بتي هو ده العريس الي يستاهللك الي هيخليكي فجر هانم تجعدي وانتي حطه رجل علي رجل وتامري وتنهي .
فجر بحزن/ربنا يسهل ي ابوي الي فيه الخير يجدمه ربنا .

ربيع بفرحه/انا هروح اتصل ب سليم بيه وأبلغه الف مبروك ي بتي .

صفيه بصدمه ودهشه وهمس/كلام ايه عاد الي بتجويله ي فجر جواز ايه ي بتي مانتي عارفه الي فيها هتتجوزي كيف وانتي مش بنت بنوت .
ايه باندفاع/ماهو ده ياما سليم اخو الزفت فارس الي اغتصب فجر.
صفيه بفزع/ايه بتجويلي ايه ي بت .
فجر بتنهيده/ايوه ي أما سليم يبقا اخو فارس وجاي يساعدني ويصلح غلطه اخو هيتجوزني ل فتره وبعدين يطلجني بس ابجا ادام الناس كنت متجوزه فاهمه ي أما عرفتي انا وفقت ليه .
صفيه بارتياح/ياااه ي فجر ده جدع أن حلال هينقذنا من العار والفضيحه ربنا يجبر بخاطره زي ماجبر بخاطرنا.
ايه بسعاده/مبروك ي خيتي الف مبروك ربنا يسعدك يارب وينجيجي .
في فيلا عامر …
رنا بضيق/فيه ايه ي فارس هتفضل قاعد ساكت كده .
فارس بخنقه/عيزاني اعمل ايه بقولك ايه من الاول كده علشان كل حاجه تبقا علي نور انا هتجوزك بس علشان عمي وابويا وشويه وهطلقك علشان متعشيش في الجو ده كتير فاهمه .
رنا بغيظ/انت مالك بتكلمني كده ليه زي ماكون ميته فيك مثلا ولا وقعه في غرامك انا كمان مجبره علي الجوازه دي زيك بالظبط .

فارس بسخريه/لا ي شيخه مجبوره ولا مصدقتي انا فارس سلطان ي حلوه الا اي بنت مهما كانت تيجي ل حد عندي وتقدم فروض الولاء والطاعه زيك كده بالظبط اول منكتب الكتاب وتكوني باسمي اولا حاجه هقطعلك لسانك الي عايزه حشه ده .
رنا بتحدي/هنشوف ي فارس انا ولا انت مين فينا الي هيكون طوع الثاني .
فارس بضحكه عاليه/هههههههه تصدقي بجد بقالي فتره مضحكتش كده بجد .
رنا بتحدي/اضحك ي فارس اضحك واتبسط اوي لان الي جاي هيكون صدمه بالنسبه الك..
ساره بخجل/عامل ايه ي سليم .
سليم بابتسامه/الحمد لله انتي اخبارك ايه ي ساره .
ساره /الحمد لله ي سليم ممكن اسالك سؤال.
سليم /طبعا ي ساره اسمعي احنا هنبقا زوجين ي عني لازم نكون واضحين قصاد بعض طبعا اسالي.
ساره بترقب/انت عمرك حبيه قبل كده .
سليم /بصراحه لا مقبلتش البنت الي تشدني ليها ودي شطرتك انتي بقا انك توقعيني فيكي واجمل حاجه أنه هيكون في الحلال ولا ايه .
ساره بخجل واعجاب/انشاء الله ربنا يسهل ي سليم واقدر اسعدك واكون زوجه صالحه ليك .
سليم /وانا كمان انشاء الله اكون زوج صالح ليكي.
في فيلا عاصم ..
هايدي بمكر/هو عاصم ي طنط شمس مبيفركش يتجوز تاني بعد اميره الله يرحمها ولا ايه ..
شمس بضيق/والله اديني بحاول ربنا يسهل .
هايدي بخبث/بس لازم ي عني تكون كويسه علشان تاخد بالها من حنين وتكون بتحبها .
شمس /والله فيه بنات كتيره كويسه ويعرفوا يبقوا حنين علي الاطفال وحنين احنا حواليها وراحتها طبعا هي نمره واحد في حياتنا .

هايدي /صح ي طنط انا بقول حنين لازم تكون نمره واحد بس معلش ي طنط هرد علي ماما.
شمس وهي تحدث/اه ي حيه انا فهماكي من زمان وانا بشوف في عنيكي اعجاب ل عاصم بس لو كنتي اخر واحده في الدنيا مستحيل احققلك الي انتي عايزاه ابدا ..
صافي /ها ي بت عملتي ايه .
هايدي بغيظ/هو انا لحقت ي ماما اعمل حاجه .
صافي بغضب/اه ي خيبتك ي بت اخلص شغلي مخك حاولي ي بت وان منفعش هجيلك ونفذ الخطه إياها .
هايدي/حاضر ي ماما طب منبدء بالخطه التانيه علطول انا مش قادره ابعد عن عاصم اكتر من كده .
صافي بحده/ي غبيه افهمي انا مش عايزه نلجأ لده دلوقتي لما نشوف ايه الي هيحصل يمكن منحتجهاش فاهمه .
هايدي /حاضر ي ماما حاضر سلام ..
في دوار عثمان ..
كانوا يجلسون على مائده الغداء ..
حمدان /ها ي ابوي سلطان ده ملكش هيوصل متي .
عثمان /كلمني وجالي هياجي بكره .
بدور /بجولك ايه ي حمدان الا البت هنادي بنت خالتك بقيه جمر قمر منور .
حمدان يزهق/أما انتي عارفه انا رائد مين وهاخدها مهما حصل ومفيش غيرها هتكون مراتي .
بدور بغضب/كلام ايه ده ي حمدان هو انت برضك مصمم علي الحيه دي متتكلم ي عمده. 
عثمان/ابنك محدش بيعرف يمشي عليه كلام ي بدور ريحي راسك ومهمها كان دي بنت عمه وبعدين البت دي غلبانه وهبله مش زي العجربه فجر وهتبقا تحت ايدك زي العجينه .
قمر بكره /بس ي عني ي حمدان دي بت مدلعه كده دي في المدرسه مورهاش حاجه غير الضحك والمياصه.
حمدان بغضب/اجفلي خشمك لادفنك هنه ي بت سامعه اياكي تتحدي عن بنت عمك كده واصل فاهمه دي هتبجا مراه اخوكي ي عني ست الدار ده كله .
بدور بغضب/نعم ي اخويا ست الدار ده لاعاشت ولا كانت لاهي ولا أهلها جرا ايه ي حمدان هو من اولها هتركبها فوق امك ولا ايه .
حمدان/العفو ي أما دي انت ست الناس.
عثمان بحده/خلاص عاد فوضونا من الحديد الماسخ ده ويلا ي حمدان علشان عندنا شغل العوافي عليكم .
بدور /العوافي ي حاج.
قمر بكره وغيظ/شايفه ي أما شايفه الحيه دي هتركبنا ي أما وتتدلل رجليها .
بدور بشر/ي بت ي عبيطه تتدل مين دي هتبقى خدامه عندينا زي ماهي دلوجت بالظبط ده انا هنسجيها المرار الطافح بنت صفيه ..
في فيلا سلطان ..
سلطان بحده /ممكن افهم رنا كانت مخنوقه ليه بعد ماسيبتها ومشيه.
فارس بضيق/وانا ايه عرفني ي بابا انا مش فاضي لدلع البنات ده .
سلطان بغيظ/ي واد افهم افهم مره في عرض النبي جوازكم من ساره ورنا بعد موت عامر كل أملاك عامر هتبقا تحت أيدينا فاهم ي غبي عيزاكم تاخدوا البنات تحت جناحكم.
فارس/غريبه بس سليم مقاليش كده خالص.
سلطان/بص ي فارس انت نفس دماغي لكن سليم لا سليم محترم زياده عن اللزوم لازم العب عليه بشكل تاني علشان اضمن أنه يبقا معايا لكن انت الي بقولك علي الموضوع الصح.
فارس بتنتهيده/حاضر ي بابا حاضر كل الي حضرتك عايزه هيتنفذ .
في غرفه سليم ..
سليم /ايوه ي عمي ربيع تمام وافقت الحمد لله انشاء الله هكون عندكم بكره علشان نتمم كل حاجه مع الف سلامه ي عمي ياااه الحمد لله ي فجر انك حسبتيها صح يارب ساعدني في الي جاي ..
في فيلا عامر ..
في غرفه الفتيات ..
رنا بغيظ وغضب/ماشي ي سيئ فارس قسما بالله لخليك تلف حوالين نفسك واعرفك مين هي رنا عامر.
ساره بهيام/ايه مالك عامله كده ليه .
رنا بغيظ/من الزفت الي اسمه فارس الي حرق دمي وانتي مالك ي اختي عامله كده ليه .
ساره بهيام/سليم طلع جنتل اوي ي رنا بجد أعجبه بيه جدا حاسيه أن كل الي فات كان لعب عيال وهبل.
رنا بحب/ربنا يسعدك ي قلب اختك .
ساره بخبث/ويسعدك انتي كمان مع فارس ولا عايزه تقنعيني أنه معجبكيش.
رنا بابتسامه/طبعا عجبني بس مغرور اوي ساره لازم لبطله العاده دي لأن الغرور بيموت صاحبه.
ساره/اهو هيبقى جوزك واعمليه معاه كل الي انت عايزاه .
في فيلا عاصم ..
كانت تجلس هايدي أمام التلفزيون وهي ترتدي قميص نوم احمر شفاه يجعلها مثيره للغايه وهي تنتظر عاصم ليدخل عاصم لتنظر إليه بخبث لينظر لها بصدمه من هياتها.
عاصم بحده/هايدي انت ايه الي لابساه ده .
هايدي بدلع/ايه ي عاصم قاعده في البيت عادي ايه المشكله .
عاصم بغضب/والله الي اعرفه ان اللبس ده يتلبس في اوضه النوم مش هنا انا طالع أنام ويريت المنظر ده ميتكررش تأني عن اذنك .
هايدي بضحكه دلع/ههههه يااه انا شوفت في عنيك ضعفك وتأثيري عليك ي عاصم هايدي مفيش راجل يقدر يقومها ولسه ي عاصم ولسه ..
في منزل ربيع ..
ايه بقلق/أما عمار سخن شوي .
صفيه برعب/ي مصيبتي هاتيه اروح بيه الصيدليه يدويني ايه حاجه .
ايه /ارتاحي انتي ي أما انا هروح ومتقلقيش ابويا وفجر دول شقيانين في الغيط انا هروح وانشاء الله ربنا هيسهل هي اول مره مانتي عارفه أن البت داليا الي في الصيدليه صحبتي وبروح عندها كتير.
صفيه بخوف/روحي ي ضنايا ومتعوجيش فاهمه.
ايه /حاضر ي أما .
من داخل الصيدليه ..
ايه /تشكري ي داليا الحراره نزلت شويه اهي.
داليا بخبث/متجلجيش دي سخونه عاديه مفيش حاجه اشربي العصير .
ايه بطيبه /تشكري ي داليا .
لتشرب ايه العصير لتشعر بدوخان لتسقط رأسها أرضا ويغشا عليها لتبتسم الاخره بمكر ل نجاح خطتتها.
داليا بخبث /ايوه ي حمدان باشا عصفورتك معايا وكله تمام .
حمدان /برافوا عليكي ي بت ي داليا الدكتور جاهز .
داليا /جاهز وكلمته جالي أنه مستنينا في المستشفي ومجهز كل حاجه.
حمدان /تمام انا جايلك حالا .
يتبع…..


الفصل التاسع 




في منزل ربيع ..
كانت تجلس صفيه وهي تعد الطعام ليقاطعها جرس الباب لتفتح .
صفيه /واد ي فتحي انت جايب عمار ليه امال فين ايه.
فتحي اخو داليا الصغير/داليا اختي بتقولك معلش عاد ايه هتجعد معاها النهارده وتبات لان امي تعبانه .
صفيه بطيبه/طيب ي ضنايا روح انت ربنا معاكم .
في المستشفي ..
حمدان بشر/ها ي دكتور كل حاجه جاهزه .
الدكتور /اطمن ي حمدان باشا طالما العينه جاهزه يبجا كل تمام وانا جهزت كل حاجه .
ليقترب حمدان من ايه الفاقده الوعي علي السرير ليلمس بيده علي خدها ليتحدث بهمس قاتل .

/خلاص ي جلبي هانت وهتبجي ملكي لما ازرع عيالنا جواكي وتبجي حبله مني ساعتها بس محدش هيقدر يبعدنا عن بعض واصل شوف شغلك ي دكتور .
من أمام المستشفي ..
كان يقف كريم أمام عربيته وهو يبحث عن مفاتيحه بضيق كريم دكتور بيشتغل لسه جديد في المستشفي ومن محافظه الدلتا ويعيش هو ووالدته وحالتهم الماديه متوسطه .
كريم بضيق/لاالله الا الله شكلي كده نسيت المفاتيح في اوضه العمليات لما كنت بتتم علي كل حاجه فيها علشان عمليه الصبح اطلع اجيبها.
في المستشفي ..
الدكتور /حمدان باشا ممكن تخرج انت ورجلتك بره علشان اعرف اشتغل .
حمدان بغضب/اسمع كلام ده زين انا هجعد هنه انا والرجاله وانت بتعمل العمليه بعيد عنينا اها لكن انا مش منجول من هنيه وقسما بالله البت مايجرالها حاجه ولا العيال ل هدفنك مطرحك هنه سامع.

الدكتور بخوف/اطمن ي حمدان باشا عمليه الحقن المجهري بسيطه وسهله وبتتعمل كل يوم وانشاء الله هتم علي خير وتقدر تتجوزها .

ليقتحم كريم الغرفه بغضب بعدما سمع ماحدث ليمسك بحركه سريعه المسدس من أحد رجال حمدان لينظروا إليهم بخوف أما حمدان كان ينظر إليه بغضب شديد .
حمدان بغضب/انت مين ياض انت ودخلت هنا كيف ..
الدكتور بصدمه/كريم انت مروحتش ليه .
كريم بحده وغضب/ربنا عالم بالحال خلاني انسا مفاتيحي هنا علشان انقذ الغلبانه دي الي عايزين تعملوه معاها جريمه بشعه زي دي .
ليحاول أحد رجال حمدان التقدم ليطلق كريم رصاصته بغضب لتوقعه أرضا .
كريم بغضب/الي هيفكر يقرب تاني مني هيحصلوا..
حمدان بحده/انت عايز كام ياض انت وتغور من هنه انت مش عارف انا مين ولا ايه.
كريم بغضب/ومش عايز اعرف اكيد واحد غني ولا ابوك حد مهم ومسؤول علشان كده بتعمل كده من غير متخاف انا مش عايز منكم غير اني اخد البنت دي وأخرج من هنا .
حمدان بغضب/ده علي جثتي ي يالا وغور من هنه بدل مجطعك وارميك لكلاب السكك .

كريم بغضب/يبقا علي جثتك ههرب ليطلق رصاصه في كتف حمدان لينفزع كل من بالغرفه بياخد مفاتيحه سريعا ويحمل ايه ويخرج بها الي عربيته ليسير سريعا للخروج من البلد ومعرفه من هذه بعد ذلك المهم هو أنقذها وانقاذه هو أيضا..
في فيلا سلطان …
في غرفه سليم .
كان يستعد للسفر الي الصعيد بمقابله ربيع وإتمام زواجه من فجر ليقتحم فارس الغرفه لينظر له بسخريه.
فارس/ايه ي عريس هو مش فرحنا اخر الشهر ولا ايه ولا انت عندك فرح تاني.
سليم بحده/خليك في حالك ي فارس وأبعد من وشي .
فارس بضيق/هتتجوزها ي سليم مصمم .
سليم بتنهيده /فارس كفايه كلام في الموضوع ده وطبعا بابا ميعرفش حاجه كل الحكايه اني عايز ضميرنا يكون مرتاح وفجر كمان تعيش زي الناس سلام ي فارس .
فارس بشر/ماشي ي سليم هسيبك تعيش الشويه دول براحتك وبعدين هكرهك انت وهي في عيشتكم ومش هسيبكم.
في منزل ربيع ..
فجر /عامله ايه ي أما تسيبنا انا وابويا نايمين كل ده .
صفيه بحنان/ي ضنايا مانتوا كنتوا شيجاينين في الغيط جولت ترتاحوا شويه ويلا جهازي حالك عريسك زمانه علي وصول .
فجر بحزن /عريسي .
صفيه /حبيبه امك انا عارفه عاد أن الموضوع صعب بس كده هتعيشي ي ضنايا وانتي رافعه راسك فوق فاهمه ي ضنايا.
فجر /فاهمه ي أما هي البت ايه لسه نائمه.
صفيه بغيظ/ده انا هجطعها نساير نساير باتت عند البت داليا علشان امها تعبانه.
فجر/طب وفيها ايه ي أما طالما محتاجه مساعده .
صفيه بتنهيده/ي بتي انا مش دي المشكله البت داليا دي سبحان الله مبرتحلهاش واصل .
فجر/بس هيا مبانش منيها حاجه عفشه واصل.
صفيه/ماعرفش بجا عاد روحي انتي دلوجت علشان عريسك علي وصول وصحي ابوكي يلا 
فجر /حاضر ي أما ..
في شركه عامر ..
سلطان بمكر /اظن كده اتفاقنا اتنفذ ي عامر فاضل دورك انت .
عامر /جاهز ي سلطان الشيك اهو .
سلطان بسعاده/تمام ي اخويا الفرح يتم وتتطمن علي بناتك الي هيعيشوا ملوك انشاء الله .
عامر بتعب/سلطان بناتي امانه في رقبتك .
سلطان /اطمن ي اخويا اطمن ..
في فيلا عامر …
ساره بفرحه/ها ي مامي ايه رايك في الفستان ده حلو صح .
فاتن بسعاده/جميل ي روح مامي وانتي ي رنا فين فستانك علشان تروحوا تشتروا الشبكه .
رنا بغيظ/متقلقيش ي ماما كل حاجه جاهزه متخافيش.
فاتن بدعاء /ربنا يسعدكم ي حبايبي وافرح بيكم .
في دوار العمده …
كان يجلس حمدان بغيظ وهو يربط يده .
بدور بحزن ودموع /مين الي عمل فيك كده ي ضنايا .
حمدان بغضب/يوووه عاد ي أما مفيش حاجه واصل جولتلك واحد من رجالتي كان بينضف سلاحه جات فيا بالغلط .
عثمان بغضب/وده مين ابن الكلب ده جولي وانا اجطع خبره .
حمدان يزهق/ي ابوي محصلش حاجه متكبرش الموضوع بجا انا زين ي ابوي .
عثمان /طيب ي ولدي ربنا يجعلك زين بس لو جادر تخليك معايا لما سلطان بيه ياجي عايزين نخلصوا من الحكايه ده هي .
بدور بغضب/شغل ايه وكلام ايه ي راجل انت مش شايفه.
حمدان بغضب/انا زين ي أما يريت بس تسبوني ارتاح شوي .
بدور /حاضر ي ضنايا حاضر ..
حمدان بغضب وهو يحدث ذاته/ماشي ي سي كريم انت موتك هيبجا علي يدي الدلتا مش كبيره وهعرف اوصلك ومبقاش حمدان سلطان أما خدت روحك بيدي …
في الدلتا ..
من أمام شقه كريم كان يطرق الباب برجله وهو يحمل ايه بيده لتفتح والدتته .
حنان بلطم /ي نهار اسود مين دي ي واد انت بقيه بتخطف بنات ي كريم .
كريم بغيظ/بنات ايه الي اخطفها ي ماما خليني ادخلها جوه علي السرير ابوس ايدك.
حنان /اه عايز تاخدها علي السرير علطول طبعا مش عايز تتضيع وقت .
كريم بغيظ/استر يارب استر .
حنان بغضب/كلمني هنا ي كريم مين البنت دي .
كريم /البنت دي ي ماما ربنا وقعني في طريقها في الطريق المناسب وإلا كانت ضاعت وقص عليها ما حدث.
حنان بفزع /ي كبدي ي بنتي ده ايه الناس دي كفره .
كريم بحزن /بالظبط ي ماما المشكله اني معرفش هي مين ولا مين أهلها انا مصدقت أخرج بيها قبل ميلحقونا خصوصا اني ضربت هو وواحد من رجالته بالنار ومعرفش ايه الي حصلهم بس اي أن كان المهم اني أنقذت الغلبانه دي والي يحصل يحصل.
حنان بفخر/ربنا يباركلك ي ضنايا ويحفظك وانشاء الله هي تفوق هنقدر نعرف منها كل حاجه .
كريم /انشاء الله طبعا انا خلاص مش هقدر ارجع المستشفي تأني بس اي أن كان احنا اهم حاجه نطمن أهلها وهي مينفعش ترجع تاني علي الاقل دلوقتي واضح أن حمدان ده مسنود وممكن ياذيها تاني .
حنان بحرج/طب وهنصرف منينا عليها وعلينا بعد ماسبه المستشفي .
كريم /متقلقيش ي أمي ربك انشاء الله هيرزقها من وسع .
في فيلا عاصم…..
كان يقف في غرفته وهو يرتدي حله كلاسيكيه فاخره كان وسيما حقا لتقاطعه والدته بغضب.
عاصم بقلق/مالك ي امي فيه حاجه.
شمس/عاصم البنت الي اسمها هايدي دي لازم تسبب البيت الاعيبها خلاص بقت مكشوفه ومينفعش تفضل هنا.
عاصم/ي عني اطردتها ي امي دي اخت اميره الله يرحمها وخاله حنين وبعدين انا فاهم كل الاعيبها بس مش عايز اكون انا الواطي في الاخر عايز اشوف اخرتها ايه علشان قدام اميره لما اقابلها في الاخره وحنين بنتي لما تسالني عنها مبقاش أن الظالم ي امي اطمني ي حبيبتي انا نازل الشركه عايزه حاجه .
شمس/سلامتك ي حبيبي ربنا يسعدك ي عاصم ي ابني ويرزقك بالي تستاهللك وتعوضك عن كل الي شوفته ..
في بيت ربيع ..
ربيع بسعاده/منور ي سليم ي ابني منور .
سليم بابتسامه/ده نورك ي عمي ربيع ربنا يخليك .
ربيع /طبعا ي ضنايا دلوقتي فجر وافجت شوف انت بقا هتعمل ايه .
سليم /بصراحه ي حاج ربيع فيه حاجه مهمه لازم تعرفها انا مش هينفع اعمل فرح ولا حد يعرف لان عندي حاله وفاه فإن اسف كل هيبقا سكتي.
ربيع بحزن/بس دي اول فرحتي ي ابني وكنت عايز افرح بيها .
سليم /معلش ي عمي للأسف دي ظروفي ارجوا أن حضرتك مترفضش انا هكتب كتابي علي فجر واخدها ونسافر القاهره علي طول .
ربيع /بص ي ضنايا احنا بنشتري راجل وانت بصراحه سألت عليك وعرفت انك واد اصول وبنتي موافجه عليك ومبسوطه وده هو الأهم فانشالله مش هيبجا فيه مشكله ي ولدي .
سليم بسعاده/ربنا يخليك ي عمي واوعدك أن فجر هتكون مبسوطه معايا .
من أمام الغرفه ..
صفيه بسعاده/الحمد لله ي ضنايا ربنا سترك الحمد لله .
فجر /الحمد لله ي أما .
في دوار العمده في غرفه قمر ..
كانت تمسك بطنها بتعب شديد لتخطر علي بالها شي ما لتسرع الي الحمام وبيدها اختبار الحمل لتظهر النتيجه سريعا لتلطم علي وجهها بدموع غزيره .
قمر بدموع/ي مصيبتي ي مصيبتي حبله ياقمر حبله ي وجعتك السوده ي قمر انا لازما اكلم صابر .
في الكوخ الخاص ب صابر ..
عنيات بمكر/أكده بجوا فدانين ي صابر جربنا .
صابر بانتقام/لا ي خيتي لسه بدري جوي انتجامنا من عثمان مش هيبجي بس كده لا ده احنا لازما نحسره علي عياله لازما يدفع اتمن الي عمله في ابونا وامنا غالي جوي .
عنيات /اه ي صابر نفسي جوي اتشافا فيه وانتجم منه .
صابر/هانت ي خيتي المهم انتي بس خالي بالك من روحك ليقاطعهم صوت تلفون صابر.
صابر بسخريه/ادي اولها استني أما اشوفها عايزه ايه ايوه ي قمر .
قمر بدموع/الحقني ي صابر انا حبله حبله .
صابر بهمس وشماته/وهو ده المطلوب ي بنت عثمان. 
يتبع…..




الفصل العاشر




في الكوخ الخاص ب صابر.
صابر ببرود/خلاص لما تيجي بكره نبجا نشوف الموضوع ده .
قمر بعصبية ودموع/بكره ايه ي صابر بجولك حبله دي مصيبه مصيبه.
صابر بغضب/جرا ايه عاد مجولتلك هنشوف حل وبعدين مالك خايفه من ايه انتي مراتي يلا سلام .
عنيات/هي قمر حبله ي صابر.
صابر بشماته/ايوه ي خيتي حصل الي كنت مستنيه وانتجامنا من عثمان هيبجا جامد جوي.
عنيات بعصبية/بس انا مش موافجه علي الموضوع ده ي صابر.
صابر باستغراب/قصدك ايه ي عنيات.
عنيات بحده/قصدي أن دي اعراض بت وربنا ميرضاش بالظلم عثمان وحمدان يستاهلوا الجتل لكن قمر مهما كانت وليه والي بيجي علي الولايا عمره مبيكسب واصل دي شايله ابنك .
صابر/سيبك من الموضوع ده ي عنيات انا هتصرف فيه بطريقتي المهم انتي خالك بالك من حالك.
عنيات /متجلجش عليا ي اخوي .
في دوار العمده …
عثمان /ي مراحب ي مراحب منورنا والله ي سلطان بيه.
سلطان/ده نورك ي حضره العمده خير كنت عايزني في ايه .
حمدان /مصلحه ي باشا مصلحه وهنكسب فيها كتير جوي.
سلطان/وانا احب المصالح.
عثمان /الله ينور عليك ي سعاده البيه هو ده الكلام هو فيه أحلي من المصلحه وبالذات لو ملايين..
سلطان بتساول/وهي ايه المصلحه دي .
عثمان /اثار ي سعاده الباشا لقينها واحنا بنحفروا في الأرض ولجينا أنها تساوي كتير اوي ي باشا .
سلطان/تمام اوي وانا عندي الي هيشتري.
حمدان /كده تمام جوي ي باشا مصلحتنا بجت واحده والرزق هيعم علي الكل ..
في منزل صابر..
ربيع بسعاده/مبروك ي فجر ي بنتي الف مبروك .
فجر بحزن /الله يبارك فيك ي أبا .
ربيع /يلا عاد ي عروسه جهزي حالك كتب كتابك بعد بكره .
صفيه /الف مبروك ي ضنايا .
ربيع باستغراب/هي البت ايه فين انا مش شايفها.
صفيه بغضب/فكرتني ده انا هجوم اجيبها من شعرها كل ده جاعده عند الي متتساما.
فجر /استني ياما انا جايه معاكي .
صفيه بحده/يلا ي بتي.
في فيلا سلطان ..
فارس بسخرية/حمدالله على السلامه ي سليم مبروك ي عريس .
سليم باستفزاز/الله يبارك فيك ي فارس .
فارس باستفزاز/تفتكر لو ساره عرفت هيكون ايه شكلك قدامها .
سليم بقوه/قولها ي فارس لو هو ده الي انت فاكر انك ممكن تمسكني منها تبقا غلطان انا معملتش حاجه غلط انا هتجوز علي سنه الله ورسوله وده حقي الي ربنا ادهالوي يبقا اكيد مش هخاف من ساره.

فارس بضيق/هو سوال واحد ي سليم وتجوبوني عليه بصراحه انت بتحب فجر وهي بتحبك.
سليم بتنهيده/تفرق معاك .
فارس بعصبيه /تفرق كتير ولازم اعرف الاجابه.
سليم /الاجابه أننا ممكن نحب بعض لما تقرب من بعض لما أهديها واطمنها وانسايها الي انت عملته فيها فاهم تصبح على خير وزي مقولتلك الي عايزه اعمله.
فارس بتوعد /الي هعمله كتير اوي ي سليم وهتشوف .
في منزل داليا ..
صفيه بجنون/ي عني ايه مشفتهاش كيف الكلام ده هي مش كانت معاكي .
فجر بغضب/انطجي ي داليا اتكلمي ايه اختي فين .
داليا بمكر/انا معرفش اختك فين هي كانت عندي صح وبعدين مشيت شوفيها بجا هي بتروح فين .
فجر بغضب/جاتك قطع لسانك اختي ايه اشرف من الشرف .
صفيه بخوف وغضب/انطجي يبت لوديكي في ستين داهيه بتي فين .
داليا بعصبية/جولتلك معرفش بتك فين ويلا من هنه شوفوا حد غيري ترموا عليه بلاويكم .

فجر بحده/ماشي ي داليا ماشي بس قسما بالله ماعرف انك وراء اي حاجه عفشه حصلت لاختي لهتشوفي من العجب يللا ي أما اكيد ربنا هيعترنا في ايه يلا .

داليا بخوف /الله يخربيتك ي حمدان كان يوم اسود يوم مطوعتك ..
في شقه كريم …
كانت تحاول تتدريجيا أن تفتح عيناه لتفتحها اتصال بالاندهاش من ذلك المكان الغريب لترفع رأسها بخوف .
ايه بخوف وتعب/انا فين انا مين جابني هنه .
حنان /اهدي اهدي ي ضنايا الحمد لله ربنا نجاكي كنتي هتروحي في شربه ميا.
ايه بدموع وخوف/ليه هو ايه الي حوصل ابوس يدك جوليلي انا جيه هنا ازي وايه الي حوصل معايا..
كريم بابتسامه/حمد لله علي سلامتك .
ايه بتذكر/دكتور كريم .
كريم باندهاش/انتي تعرفيني .
ايه/ايوه اعرفك انا جيه المستشفي من فتره وانت الي كشفت علي اخويا عمار الي عنده سكر .
كريم بمرح/طب كويس ده احنا طلعنا معرفه.
ايه/هو ايه الي حوصل ي دكتور ابوس يدكم حد يفهمني .
كريم /بصي ي ستي الي حصل وقد قص عليها ماحدث.
ايه ببكاء/اه ي حمدان الكلب هي حصلت ل كده طول عمرك ابن حرام حسبي الله ونعم الوكيل فيك.
حنان/انتي تعرفيه كويس ي بنتي.
ايه بكره/ده ابن عمي بس شيطان عايز يتجوزني بالعافيه بس بكره كره العما هو وأبوه بهدلونا وسارجوا حقنا.
حنان بضيق/يااه معقوله في بنادمين يعملوا في اهلهم كده .
كريم /ده فيه الي اكتر من كده ي امي .
ايه بابتسامه/دكتور كريم انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي مهما عملت عمري مهكفيك حقك واصل.
كريم بإعجاب/المهم انك بخير.
ايه بلهفه/طب ابوس يدك اكلم اهلي ده زمانهم عيموتوا عليا .
كريم /ماشي بس فهميهم يجوا وخاليهم يخلوا بالمهم أن محدش مراقبيهم فاهمه .
ايه بلهفه/حاضر حاضر .
في دوار العمده ..
حمدان بغضب/كيف ي عني مش جادرين توصلولو ي بهايم بقيتوا شويه حريم ولا ايه اسمعوا يمين بالله لو معرفتوش توصللهم لهجتلكم واحد وراء الثاني غورورا لينصاعوا إليه رجاله ويفروا هاربين للايجاد كريم الذي سرق منه معشوقته لذلك يتوعد له بالكثير .
في شركه عاصم ..
جلال/عاصم بيه كل الملفات بقت جاهزه والبنات كمان.
عاصم يزهق/انت متاكد ان دول كل البنات الي اتقدمت بعد الإعلان .
جلال/ايوه ي عاصم بيه دول كل البنات .
عاصم بهمس/للاسف ولا واحده فيهم هي واضح اني بدور علي ابره في كوم قش .
جلال باستغراب/فيه حاجه ي عاصم بيه .
عاصم /لا لا ابدا ي جلال خود الملفات انت وقوم بالازم.
جلال/تمام سعادتك .
عاصم بتمني/يارب عطرني فيها يارب انا مش عارف ايه الي حصلي من ساعه مشوفتها.
في محل المجوهرات ..
ساره بسعاده/ايه رايك في الكوليه ده ي سليم .
سليم بإعجاب/بجد هايل شيك اوي .
ساره بعشق /واضح أننا متشابهين في حجات كتير اوي .
سليم بغمزه/ودي ادخل حاجه هتخلينا نقرب من بعض يسهوله.
ساره بخجل/انشاء الله ..
رنا بغيظ/ممكن تسيب موبايلك وتنقي معايا لأن الناس بجد عماله تتفرج عليا وعلي شكلنا .
فارس ببرود/انا ماليش في التفاهه والكلام الفاضي ده نقي الي انت عايزاه وحلي عن نفوخي .

رنا بغيظ/ده علي اساس أننا واقعه في هواك ده انا مش طيقاك اصلا لولا الظروف .
فارس باستفزاز/خلاص طالما الظروف استحملي بقا كده الظروف زي الشاطره .
رنا بغيظ/انت بجد بنادم مستفز اوووف ..
فارس ببرود/عارف مش محتاجه تقويلي.
في منزل ربيع ..
صفيه ببكاء /ي ضنايا ي بنتي شوف صوتها كان خايف ومرعوب ازي هي حصلت ل كده ربيع ابن اخوك كان عايز يعمل كده في بتي.
فجر بغيظ وغضب/ابن الكلب قسما بالله مش هاسيبه واصل لاروح اطربق الدوار بتاعهم علي دماغه.
ربيع بضعف وقله حيله/فجر استني احنا مش عايزين حمدان يعرف اي حاجه عن اختك زي مقال م
كريم لانه مش هيتسبها احنا نحمد ربنا دلوجت أنها بخير وربنا بعتلها الي ينقذها في الوقت المناسب . .
فجر بغضب/ي عني ايه ي ابوي هنسيبه عايش كده بعد الي كان عايز يعمله في اختي.
ربيع بقليه حيله/ايوه ي ضنايا علي الاقل دلوقتي لازما ايه تختفي لحد ماجدر احميكم صح .
صفيه بلهفه/انا عايزه اروح لبتي لازما اشوفها صوتها في التلفون ي كبدي كان عيموتني من الخوف عليها.
ربيع /هنروحلها بس مش دلوجت لما الدنيا تعتم علشان حمدان الكلب اكيد مماشي كلابه ورانا .
صفيه بغيظ/والحيه الي اسمها داليا دي هنسبوها.
فجر بتوعد /لاع ي أما دي سيبيها ليا اني انا هعرف اتصرف معاها زين .
في الكوخ الخاص ب صابر ..
قمر بدموع/لاع ي صابر لاع لو روحت جولت ل حمدان ولا ابوي أننا متجوزين اسهل حاجه يجتلوك ويجتلوني .
صابر/جولتلك مليون مره متخافيش انا هجدر احميكي انت مراتي وهتبجي ام ولدي .
قمر برعب/لا ي صابر لا انا مش مستغنيه عنيك انك تعلن جوازنا جدامهم انت كده بتحكم علي نفسك بالموت .
صابر /جولتلك متخافيش الموت مصرنا كلنا وبعدين لو ماعلاناش جوازنا هتعملي ايه في الي فبطنك عاد .
قمر برعب/مفيش غير حل واحد .
صابر /ايه هو .
قمر بدموع/هسجط نفسي.
صابر بعصبيه/اييه انتي باين عليكي اتجنيتي عايزه تجتلي ابننا وتموتي حالك .
قمر بدموع/مفيش غير الحل ده ي صابر مش هستنا لما يجتلوك مش هجدر استحمل ..
في شقه كريم ..
صفيه بدموع واشتياق/ي حبيبتي ي ضنايا كنت هتجنن عليكي ي ايه .
حنان بابتسامه/ربنا ميحرمكم من بعض ابدا .
ايه بدموع /شوفتي ي أما حمدان الكلب كان عايز يعمل فيا ايه لولا دكتور كريم كنت ضعت .
ربيع /بصراحه ي ابني انا مش عارف لجوالك ايه عاد انت رديت فيا الروح ي ولدي .
كريم /ده واجبي ي عم ربيع اي حد ف مكاني كان هيعمل كده المهم أن ايه مينفعش ترجع الصعيد دلوقتي خالص .
صفيه برعب/كيف ي عني انا مش ههاملها بعيده عني واصل .
ربيع /استني بس ي صفيه أما نسمع كريم عيجول ايه .
كريم /ي عم ربيع من الي عرفتوا أن حمدان مش هيسكت وانا اسف ي عني انتوا مش هتقدروا تقفوا قصاده علي الاقل دلوقتي .
فجر بعصبية/متجلجش ي دكتور اختي احنا هنعرف نحمياها زين .
حنان/ي جماعه انا مش مطمنه طب تقعد هنا كام يوم لما نشوف الوضع ايه 
كريم بابتسامه/واطمنوا انا والله بنام في الشقه الي قدامنا.
ايه بإعجاب/انت اي حد معاك ي دكتور كريم لازما يبجا في امان كفايه شهامتك ورجولتك معايا .
فجر بهمس/جرا ايه ي بت هي السناره غمزت ولا ايه انتي لحجتي ده انتي طلعتي ميه من تحت تبن.
صفيه /ي عني ايه عاد مش هتحضر كتب كتاب اختها بكره .
فجر /معلش ي أما عاد اهنه هتبجا في امان اكتر بس ي دكتور كريم فيه حاجه انت ناسيها حمدان واعر جوي واكيد عيسال عليك هنه .
كريم /ده اكيد بس مش هيوصل ل حاجه لاني لسه جديد هنا ومحدش ي عرفني اطمنوا.
حنان /اطمنوا عليها والله دي بقيه بعتبرها بنتي .
صفيه بتنهيده/ربنا يساعدني ويقويني علي فراجم انتوا التنين ..
في فيلا سلطان تحديدا غرفه سليم ..
كان يذهب الي السرير ل يخلد في النوم ليقاطعه رنين هاتفه وهذا لم يكن إلا عاصم .
سليم /عاصم عامل ايه ي حبيبي .
عاصم/الحمد لله ي سولي علي فكره البنات قربت تكمل فين البنت الي كنت حابب تشغلها عندي .
سليم /قصدك فجر معلش ي عاصم عندها ظروف كده جدت بس لو سمحت تخللها مكان .
عاصم /ماشي ي حنين دي واضح انها غاليه عندك اوي .
سليم بضحك/ههههه بصراحه غاليه عندي جدا ونفسي اساعدها .
عاصم /ماشي بس متخليهاش تأخر لأن التدريبات هتبدء.
سليم /حاضر ي عاصم ربنا يخليك ليا ي حبيبي .
فارس بحقد وهمس/الله الله كمان عايز تشغلها عن عاصم انتوا الاتنين هتشاركوني فيها واضح اني لازم اكتب النهايه علشان اخلص من كل كده ايوه ي بيتر عايزك تمام ثواني وهكون عندك ..
في فيلا بيتر قناص محترف ..
بيتر/خير مستر فارس ما شأنك .
فارس/عمليه بيتر وقصادها خمس مليون دولا .
بيتر بطمع /كام ويترا مين ده الغالي ده الي هتتدفع قصاد موته كل الفلوس دي .
فارس /انا عايزك تقتل …. 
يتبع…..



الفصل الحادي عشر 




في منزل ربيع ..
فجر /مخلاص ي أما عاد ماحنا اطمنا عليها متجلجيش عليها.
صفيه ببكاء/ي عني ايه عاد اتحرم كده من بنتي واسيبها عند ناس غرب كده .
ربيع بوجع/اني السبب اني السبب مش عارف احميكم واصل .
فجر /جرا ايه ي ابو فجر متصلي علي النبي كده انشاء الله كل الي حاجه هتبجا فل الفل .
ربيع /انشاء الله ي ضنايا جومي انت ارتاحي علشان كتب كتابك بكره ي ضنايا خلاص ي فجر هتبجي مسؤله من راجل يجي وياخدك مني .
فجر بمرح/جرا ايه ي ابو فجر محدش يجدر ياخدني منك واصل ي حبببي .
صفيه/ي اختي علي محنك انت وابوكي .
فجر/هههههه جولي بجا ي صفصف انك غيرانه علي ربيع .
صفيه /ههههه ضحكتيني ي فجر .
فجر/ربنا يسعدنا يارب ويكفينا الشر ي أما ..
في فيلا عامر ..
كان يسير سليم بقلق وخوف فهي من حقها أن تعلم أمر زواجه فمن حقها القبول أو الرفض .
ساره بسعاده/ازيك ي سليم .
سليم بقلق/ازيك ي ساره عامله ايه .
ساره بابتسامه/الله يسلمك مالك ي سليم شكلك مش كويس .
سليم /هتفهميني ي ساره وهتصدقيني.
ساره بارتباك/فيه ايه ي سليم مالك قلقتني اتكلم.
سليم /ساره انا بكره هتجوز بس ولله العظيم أنه جواز مؤقت مضطر ل كده علشان انقذ بنت ملهاش اي ذنب تستاهل أنها تعيش رافعه رأسها زي بقيه البنات صدقيني ي ساره انا بحبك ارجوكي متبعديش خليكي جنبي انا بحبك والله والا مكنتش جيه وقولتلك .
ساره بالم ودموع/هتتجوز ي سليم .
سليم بالم /صدقيني غصبن عني ل كام شهر بس .
ساره بوجع/ بس انا عايزه اعرف السبب اظن من حقي .
سليم /لا ي ساره اسف مش هينفع اقولك لأن هبقا بكشف الي ربنا سترها وانا مقدرش اعمل كده .
ساره بدموع/الدرجه دي خايف عليها .
سليم بتنهيده/ساره انتي كبيره كفايه واظن انك فاهمه كلامي كويس انا مقدر احساسك والي انتي فيه وصدقيني انا مستعد اخليكي تقابيلها وتاكدلك كلامي .
ساره بعشق ودموع/اوعدني ي سليم أن محدش يدخل قلبك غيري اوعدني ان كل الستات متحرمين عليك الا انا اوعدني ي سليم .
ليقترب منها سليم وهو يقبل يدها.
/اوعدك والله العظيم اوعدك بحبك.
ساره بحب/وانا بموت فيك والله العظيم ي سليم وواثقه فيك ..
في شقه ما خاصه ب فارس.
لولوه بتعب /ايه ي فارس هو انت كل متبقا مخنوق من حاجه تتطلعهم عليا انا شايف جسمي بقا عامل ازي .
فارس بحده/جرا ايه ي روح امك مانتي بتاخدي قد كده متوجعيش دماغي انا مش نقصك .
لولوه بدلع/مالك ي قلب لولوه ايه الي مضيقاك .
فارس بسخرية/والله انا مش عارف هلاقيها منين ولا منين وفيوقهم ست رنا خطيبتي.
لولوه بغضب/خطيبتك انت خطبت ي فارس بعد كل الي عملته علشانك ده انا هطربق الدنيا .
لم تستطيع إكمال حديثها ليمسكها من شعرها بغضب .
فارس بغضب/اسمعي ي روح امك مش فارس سلطان الي يتهدد ومن مين من واحده زيك لميها لدفنك مكانك فاهمه.
لولوه بدموع/فاهمه فاهمه بس سبني بقا .
فارس بحده/غوري في داهيه كاتك القرف سيبهالك وغاير في داهيه.
لولوه بتوعد/ماشي ي فارس ماشي مش بعد كل الي عملتهولك هترميني كده مش هيحصل ابدا .
في فيلا عاصم ..
كانت تجلس هايدي بملل فقد فشلت كل محاولاتها باستدراج عاصم لتفكر في استخدام الكارت الاخير.
عاصم بابتسامه/صباح الخير .
الجميع/صباح النور .
حنين بطفوله /صباح الخير ي بابي .
عاصم بحنان/صباح النور ي روح بابا.
هايدي بخبث/عاصم انا عايزه اجي اشتغل معاك في الشركه.
شمس بعصبية/جرا ايه ي هايدي انتي هتفضلي قاعده هنا علطول ولا ايه مواريكيش حته ترويجها.
هايدي بمسكنه/كده ي طنط ده انا طول عمري بعتبرك زي ماما بالظبط انا خلاص همشي .
عاصم /ايه الكلام ده ي ماما والله ي هايدي جيتي في وقتك انتي هتدربي البنات في الدوره الي انا عملها في الشركه .
هايدي بانتصار/حلو اوي ي عاصم تمام اعتبر أن كل حاجه تمام .
حنين /وانا كمان يبابي هاجي معاكم .
شمس بقلق/ربنا يستر ربنا يحميك ي عاصم ي ابني .
في شقه كريم ..
كانت تقف في المطبخ وهي تعد الطعام بحرافيه شديده .
حنان بابتسامه/صباح الفل ي ايه .
ايه بابتسامه/صباح العسل ي أما خلاص شويه والوكل هيبجا جاهز .
حنان /والله مليتي عليا حياتي ي ايه ربنا يحميكي ي حبيبتي .
ايه /ربنا يخليكي ي أما ايه ده مين ده الي بيخبط.
حنان/ده اكيد كريم .
ايه /بس كيف مش هو معاه مفتاح .
حنان /كان ليدخل براحته لكن دلوقتي في قمر في البيت لازم يخبط قبل ما يدخل روحي انتي البسي نقابك ل حد مافتح الباب .
ايه /حاضر .
كريم بمرح /صباح الفل ي حنونه ايه ريحه الاكل الجامده اوي دي ده انا واقع من الجوع .
حنان/ادخل ي اخويا دايما كده موراكش غير بطنك ادخل.
ايه بخجل/ثواني والوكل يكون جاهز .
كريم باعجاب/انا قولت اكيد رائحه الاكل الجميله دي منك انتي.
حنان بغيظ/وحياه امك .
كريم بجديه/احمم المهم اني انكم توكلوني وخلاص لأني لازم اروح المستشفي ده اول يوم ليا ومينفعش اتاخر.
ايه /ربنا يوفقك ي دكتور كريم ويوفقلك ولاد الحلال.
كريم بابتسامه/امين ي يارب ..
في فيلا سلطان ..
في غرفه سليم ..
كان يستعد سليم للذهاب الي فجر لاتمام زواجهم ليقاطعه سلطان .
سلطان باستغراب/سليم انت رايح فين دلوقتي .
سليم بارتباك/رايح مشوار ي بابا ومش هتاخر .
سلطان /طب أسمع الأرض احنا خلاص اشترناها بس المشروع هناجله شويه .
سليم /ليه ي بابا ده انت كنت مستعجل اوي علي المشروع .
سلطان بارتباك/ابدا فيه ظروف جدت بعدين هتبقا تعرفها المهم انك تفضا انت واخوك فرحكم خلاص قرب .
سليم /حاضر ي بابا متقلقش .
فارس بسخرية/متجمعين عند النبي انشاء الله .
سلطان بحده/اهلا ي فارس بيه ي ترا خلصت وساختك مع البنات الي بتمشي معاهم ايه مزهقتش من الارف ده ون فيه واحده بقيه مسؤوله منك .
فارس /بابا بجد مش ناقص بنت اخوك دي الي بليتني بيها انا هتجوزها علشان خاطر حضرتك اكتر من كده متستناش مني حاجه.
سلطان بغضب/انا همشي من هنا قبل ماتشل من تصرفاتك .
فارس بحده/لسه مصمم علي قرارك .
سليم بقوه/ايوه مصمم والي عندك اعمله .
فارس بغضب/قسما بالله ي سليم لو فكرت انك تلمس منها شعره هقتلك وصدقني انا مستعد لده جدا .
سليم بغضب /تعملها مانت جاحد ومعندكش دم بس اوعا تفتكر اني ساكتلك ضعف مني لا كل علشان البنا الغلبانه بس لما يوم واحد يعدي من جوازنا وتقدر ترفع راسها وسط الناس ساعتها هنشوف غضبي هيبقا ازي .
فارس بوقاحه/واه علشان كده عايز تشغلها عند عاصم بس بصراحه هي بت جامده تستاهل أنها تتدور علينا احنا الثلاثه .
لم يستطيع اكمال حديثه اثر صفعه مدويه من سليم اسقطته أرضا .
سليم بغضب/انا عمري مشوفه في وساختك انا وعاصم انضف منك مليون مره اوعا تحط نفسك في مقارنه معانا فاهم جتك القرف ..
ليرحل سليم بغضب شديد لينظر الأخري إليه بكره ليقوم بتكسير كل مافي الغرفه لازاحه غضبه الذي سيحرق الاخضر واليابس .
في دوار عثمان ..
في غرفه حمدان ..
كان يجلس وهو يضع رأسه بين يده بغضب فقد أضاع بنفسه معشوقته .
عثمان بتنهيده/ليه وصلت ل كده ي حمدان .
حمدان بتعب/قصدك ايه ي ابوي .
عثمان /الرجاله حكولي علي الي حصل عمري متخيله انك تعمل كده انت كده خلتنا شياطين بجد تخطف ايه وعايز تزرع عيالك في رحمها ازي ي ولدي .
حمدان بانهيار/لاني بحبها ي ابوي بحبها كنت عايز اعمل اي حاجه علشان تجوزني تكون ملكي هي الي مش عارفه انا بحبها جد ايه انا حاسس من ساعه ماراحه مني اني مش عارف اعمل حاجه واصل حاسي اني عاجز وده مش طبعي ي ابوي .
عثمان بتنهيده/حمدان ي ولدي لازما تبجا راجل لازما نركز في شغلنا الي جاي الشغل كتير لازما تكبر ي ولدي انسا ايه ي حمدان انت يولدي تقدر تاخد زينه الصعيد كليتها فوق ي حمدان انا مش واخد عليك مكسور كده .
حمدان بتوعد /حاضر ي ابوي حاضر يعني هما هيراحوا مني فين مسيري اعتبر فيهم .
في منزل ربيع ..
كانت تتعالي الزغاريط فكانوا مقصورين علي الجيران فقط كانت فجر كالحوريه الساحره وسليم أيضا كان يشعر بارتياح لما يحدث فذلك هو الصواب وبالفعل تم كتب كتاب سليم وفجر ..
ربيع /الف مبروك ي ولدي خالي بالك من بتي .
سليم /اطمن ي عمي في عنيا .
صفيه بدموع /خلاص ي ضنايا هتفوتيتي خلاص.
فجر بدموع/وبعدين معاكي عاد ي أما كفاياكي بكي .
سليم /متقلقيش ي امي هجبهالك كل فتره .
صفيه /ربنا يخليك ي ولدي دي امانه في رقبتك ي ولدي.
سليم /دي في عنيا ي امي يلا بقا ي فجر علشان الطريق .
فجر بدموع/خالوا بالكم من نفسيكم ماشي أن عزتوني جلولي علطول اجيكم .
ربيع /يلا يضنايا روحي مع جوزك ربنا يسعدكم ي ضنايا .
في دوار العمده .
في غرفه قمر .
قمر بصراخ /سعديه انتي ي بت ي سعديه.
سعديه/نعمين ي قمر هانم.
قمر/اسمعي خودي الاسم الدواء ده هاتيه من الصيدليه بس هاتيه انتي عارفه لو عطيته ل حد هجطع خبرك فاهمه.
سعديه/حاضر ي ست قمر من عنيا .
قمر/خودي دول .
سعديه بسعاده/من يد من عدمها ي ست قمر .
قمر بدموع /سمحني ي صابر سمحني بس غصبن عني والله ..
في شقه فجر وسليم ..
سليم /الف مبروك ي عروسه .
فجر بامتنان/الله يبارك فيك ي سليم بيه.
سليم /به ده كلام فيه واحده تقول ل جوزها بيه معلش ثواني هرد علي التلفون .
فجر /دي ساره خطيبتك مش كده علي فكره انا لو عايز اني اقبالها واشرحلها كل حاجه انا معنديش مانع .
سليم بحده/لا ي فجر متكفشفيش نفسك علشان اي حد ولا لاي حد فاهمه .
فجر /ربنا يخليك ي سليم .
سليم /اسمعي بقا انتي كده خلاص اعتبريني اخوكي وانا شهرين تلاته وهطلقك وايديكي حريتك كامله وتقدري تعيشي وانتي راسك مرفوعه ومش كده وبس هتشتغلي كمان عند عاصم ابن خالتي لازم تعيشي حياتك ي فجر .
فجر/انا مهما عملت عمري مهعرف اردلك جمايلك دي تسلملي ي اخويا .
سليم /يلا انا همشي كل حاجه موجوده عندك جوه خالي بالك من نفسك واي حاجه كلميني .
فجر /حاضر .
في فيلا ما خاصه ب عاصم .
سلطان /ي عني ايه ي عاصم هنسيب الشحنه دي تروح مننا دي اثار بمليارات .
عاصم بسخرية/جرا ايه ي جوز خالتي زي متكون دي اول مره انت عارف اني بحب المصلحه تبقا بينا لو وسعت ميبقاش حلو .
سلطان/عاصم انت اكبر تاجر مخدرات وسلاح في البلد ي عني شحنه زي مش هتغلب والشركه غطا لكل شغلنا الوسخ جرا ايه ي كبير ةمش متعود منك علي كده هو دور الشرف والاحترام الي رسمه بهت عليك ولا ايه.
عاصم /تمام يجوز خالتي نفذ هو فيه أحلي من الفلوس .
يتبع….. 


فضلا و ليس امرا

اذا كنتم قد استمتعتم بالقراءة يرجي دعمنا بتعليق لكي

 نستمر في النشر وشكرا لكم


لقراءة باقي الفصول إضغط هنا


تعليقات