رواية عشقت فجر الصعيد من الفصل الثاني عشر حتي الفصل السابع عشر

 




رواية عشقت فجر الصعيد كاملة 


الرواية من تأليف الكاتبة سارة احمد عماد



الفصل الثاني عشر 






في منزل ربيع ..
ربيع /واه عليكي ي صفيه هتفضلي تعيطي كده ده بدل متتطمني علي بنتك .
صفيه بدموع/صعبان عليا حالنا ي ربيع ايه وبعدها عننا ولا فجر الي اتجوزت كده سكيتي .

ربيع/ايه واحنا مطمنين عليها زين اما فجر فمشاء الله ربنا بعتلها جدع زين هيصونها ويشليها في عنيه الحمد لله ي صفيه .
صفيه بفزع /ايه ده مين الي جايلنا السعادي .
ربيع /ومالك خايفه كده ليه انا هفتح .
ليفتح ربيع ليشمز وجه مما يراه .
ربيع بضيق/خير ي حمدان جايلنا دلوقتي ليه .
حمدان بارتباك/ابدا ي عمي ابوي كان بعتلك شويه الورق دول علشان تمضيهم.
ربيع يزهق/متشكرين عاد يلا اتفضل .
حمدان بتسرع/هي ايه فين عاد .
صفيه بغضب وغيظ/وانت مالك ومال ايه وعايز منها ايه ي حمدان.
ربيع بحده/اسمع ي حمدان كلامي زين ايه جاعده عند ناس قريابنا واخر مره هقولهالك طلع ايه من دماغك فاهم .
حمدان /فاهم ي عمي بالاذن .
ربيع /اذنك معاك ي اخوي .
صفيه بكره/عيل ابن حرام ي ساتر بشوفوا قدامي يبقا عايزه اطلع روحه بيدي .
ربيع /المهم أن بناتنا بخير ي صفيه وكل واحد حسابه علي الله .
في فيلا سلطان ..
ناريمان بقلق/سلطان انت مش حاسس ان فارس وسليم فيهم حاجه مش مظبوطه حساهم مخنوقين كده علي بعض .
سلطان/وايه الجديد مانتي عارفه أن الاتنين طول عمرهم كده او بمعنا اصح سليم مبيعجبوش تصرفات فارس الي متعجبش حد اصلا.

ناريمان بتفكير/لا ي سلطان حاسه ان الي بينهم اكتر من كده .
سلطان/خلاص فكري انتي براحتك انا عندي شغل .
ناريمان/طيب انا هروح بليل ل فاتن علشان الفرح خلاص عايزين نرتب كل حاجه .
سلطان /تمام سلام علشان عندي شغل .
ناريمان /مع السلامه ..
في الاسفل ..
كان يجلس فارس وهو يضغط علي يده بغيظ فعقله كاد يتوقف عن التفكير الف سيناريو يأتي في رأسه ماذا يحدث الان بينهم هل لمسها هل اخذ مايعتبره ممتلكاته الخاصه يحاول أن يبعد يفعل ويفعل لكن من الواضح أنه أصاب بلعنتها وانتها الأمر ليقاطعه دخول سليم .
فارس بسخرية/ايه ي عريس هي العروسه مكنتش قد كده ولا ايه .

سليم باستفزاز/بالعكس بقا كانت زي القمر تجنن بس بصراحه افتكرت شغل مهم كان بابا مكلفني بيه كان لازم ارجع بس معلش ملحوقه .

فارس بغضب/انت عارف كويس اوي أن محدش بيقدر ياخد مني حاجه بتاعتي اوعي تفكتر أن دي النهايه.
سليم بغضب/النهايه الي قربت هتكون نهايتك انت ي فارس لانك مريض ايوه مريض بالغرور والتملك انت عمرك محبيه فجر ي فارس لحقت حبتها امتا كل الحكايه أنها البنت الوحيده الي وقفت قصادك عجبتك علشان كده وانتقمت منها عايز ايه تاني مش كل الناس فريده ي فارس .
ضغط علي الجرح نعم فالذلك الجرح الذي يحاول مداوته من زمان ليتركه سليم ويرحل فهو يعلم أنه بنطقه لذلك الاسم إدخاله في دوامه لا تنتهي الان ..
ركزوا في اسم فريده لانه مهم جدا ???????????? 
 في شقه فجر ..
كانت تسير يزهق فهي ليست معتاده علي الجلوس هكذا فكل شئ من حولها مرتب لا ترا شي ل فعله لترا أن انسب شي أن تخلد للنوم للذهاب الي عملها الجديد غدا ….
في شقه كريم …
كانت تجلس ايه تدللك يد حنان ..
حنان بابتسامه/ربنا يخليكي ليا ي ايه ايدك بلسم .
ايه ببراءه /الف سلامه عليكي ي أما هما دهنتين بالزيت وهتبقي زي الفل هروح افتح ده اكيد كريم .
كريم بابتسامه /مساء الخير .
ايه بخجل/مساء النور .
كريم /عامله ايه ي امي .
حنان /الحمد لله ي ضنايا ايه ربنا يخليها لينا مش مخليني محتاجه حاجه .
كريم بحب/مش عارف اشكرك ازاي ي ايه .
ايه بخجل/تشكريني علي ايه ده كفايه الي عملته معايا ربنا يسعدك ي دكتور كريم.
كريم بابتسامه/اتفضلي .
ايه بتعجب/ايه ده .
كريم/دي كتب الثانويه العامه انتي لازم تذاكري الامتحانات قربت وانا وعدت الحج ربيع انك هتجيبي مجموع كبيرولا عايزه تتطلعيني عيل قدامه.
ايه بخجل/انشاء الله بس انا هفضل هنه ل حد الامتحان ده لسه بدري جوي.
حنان بحزن/ايه ي ايه انتي زهقتي منينا ولا ايه .
ايه بفزع/واه قطع لساني والله ماقصد ربنا الي يعلم انتوا عندي ايه بس كده هبقا بتقل عليكم .
كريم /تقلي انتي بس ومالكيش دعوه ألمهم انك تذاكري عايزين اي حاجه .
حنان /سلامتك ي ضنايا .
ايه بعشق قد تأكد /الف مليون سلامه ربنا يرجعلك لينا بالف سلامه سلامه .
ليسرح هو في عيناه الساحره الذي تظهر من أسفل نقابها لتخفض رأسها خجلا من نظراته لتبتسم حنان علي عشقهم الواضح لتتدعوا الله أن يجمعهم سويا في اقرب وقت ..
في دوار العمده ..
بدور بفزع وصراخ/ي مصيبتي ايه الدم ده كله ي حمدان ي حمدان قمر قمر ردي عليا ي ضنايا .
عثمان بفزع/واه قمر ايه الي حوصل بتي فيكي ايه .
بدور بدموع ورعب/مخبراش انا دخلت لقيتها كده يلا معايا نوديها المستشفي يلا .
حمدان بخوف/يلا ي أما ..
في فيلا عامر …
ساره بسعاده /سليم ايه الي جابك الصبح بدري كده .
سليم يتصنع الحزن/امشي ي عني .
ساره /ههههه لا طبعا مقصدش منور الدنيا كده اتاكدت من حبك ي سليم .
سليم /انا بحبك اوي ي ساره ولما نتجوز هتعرفي انا بحبك قد ايه لأنك لسه مش حلالي فمشهقدر أعبر اكتر من كده .
ساره باحترام لذلك الشخصيه الجميله/وانا عارفه ده كويس ي سليم ومبسوطه بيه قولي رايح فين كده.
سليم /هعدي علي فجر اوديها الشغل عند عاصم واطمن عليها.
ساره باستنكار /ايه تشتغل بقا عروسه يوم صباحيتها وتشتغل ي جبروتك ي اخي.
سليم بخبث/عندك حق انا بقول كده برضه انا اروح انام في حضنها واعيش بقا .
ساره بغيظ/ي سلام ده انا اقتلك واقتلها.
سليم /تحبي تيجي معايا.
ساره بابتسامه/يلا ..
في الداخل ..
فاتن بترحيب/منوره ي ناريمان .
ناريمان /ده نورك ي فاتن منوره ي عروستنا الجميله .
رنا بخنق/عروسه انتي شايفه كده ي طنط .
فاتن/بصراحه ي ناريمان رنا مش مبسوطه خالص مع فارس بيعاملها ولا لكنها خطيبته.
ناريمان بخبث/خلاص يسبيوا بعض .
رنا بتسرع /لا ي طنط مش لدرجه دي احنا ساعات مش بنتفهم بس .
لتغمز ناريمان ل فاتن لتبتسم فاتن فقد تأكدت من عشق ابنتها ل فارس.
ناريمان /اسمعي ي رنا ي حبيبتي انا عارفه أن فارس مش ملاك ولا طبعه بالساهل ي حتمل بس للاسف فارس مار بظروف زمان كانت صعبه ماثره فيه لحد دلوقتي بس صدقيني انا متاكده انك هتغيريه وترجعيه احسن من الاول مش عيزاكي تيأسي بسهوله فاهمه ي رنا.
رنا بتحدي/فاهمه ي طنط ..
في فيلا عاصم ..
كان يجلس بدموع والم وهو يمسك صورتها بيده فهي كانت ليست زوجته فهي كانت عشق طفولته ليشعر دائما أنه من تسبب في موتها .
فلاش باك …
الجيار اكبر رجال المافيا ..
الجيار بغضب/اسمع كون أن انا بنفسك اجي واقبلك ده معناه انك مهم وانك لازم تبقا معانا .
عاصم بغضب/انا مستحيل اكون كده مستحيل.
الجيار بحده/انت لازم تكمل مسيره ابوك ابوك الي كان اكبر تاجر مخدرات وأسلحة في المافيا عندنا والمافيا مبترحمش ولما واحد بيموت من أعضائها لازم ابنه أو اخوه يكملوا المسيره لأن المافيا طول عمرها ده قانونها وانت لازم تكمل مسيره ابوك .
عاصم بغضب/مستحيل اعمل كده بابا الله يسامحه علي الفلوس الحرام الي عيشنا بيها لكن انا مش كده انا راجل عارف ربنا وبخاف منه وجيلي بنت في الطريق شوفوا حد غيري يكمل المسيره لكن انا مستحيل اعمل كده.
الجيار بحده/ده قرارك النهائي .
عاصم بثقه /ومعنديش غيره .
الجيار/يبقا خليك مستني الي هيحصل سلام .
اميره بقلق/فيه ايه ي عاصم الراجل الغريب ده كان عايز ايه .
عاصم بقلق يحاول إخفائه/مفيش حاجه يروح قلبي متشغليش بالك .
اميره /عاصم انت من امتا بتخبي عليا حاجه .
عاصم بابتسامه/مفيش حاجه ي نور عيني سيبك من كل حاجه وخليكي في القمره دي الي هتنور حياتنا ربنا يومك بالسلامه ي روحي بحبك اوي ي اميره بحبك .
اميره بعشق/وانا بموت فيك ي عاصم ..
في مخزن ما خاص بالمافيا ..
كان عاصم ينام أرضا وهو يحاول فتح عيناه تتدريجيا ليرا الجيار وهو يقف أمامه بشموخ .
/معلش ي عاصم ملحقتش تشوف بنتك بس مشاء الله زي القمر .
عاصم بتعب/انت جايبني هنا ليه عايز مني ايه .
الجيار بغيظ /بقا بتكلم واحد صاحبك في الداخليه وتبلغ عننا.
عاصم /ي عني انتوا حصلكم حاجه مانتوا عرفتوا تخرجوا منها .
الجيار بشر /بس انت لازم تندفع التمن .
لم يستطيع عاصم فهم مايحاول قصده الاعندما رأوه رجلان وهو يمسكون اميره الذي تنظر له بدموع غزيره .
عاصم بجنون /اميره الكلاب دول جابوكي هنا ازي ده انتي لسه والده اكيد تعبانه ده انا هحراكم بجاز.
الجيار بقسوه /معلش بقا عندنا احنا ديه .
اميره بدموع والم /خالي بالك من بنتنا ي عاصم ربيها كويس بحبك ي عاصم بحبك.
عاصم بجنون/سبوها محدش يلمسها انا موافق علي كل الي انتوا عاوزينه .
لم يسمع إليه الجيار ليامر رجاله بقتل اميره ليقوموا رجاله بدبحها بكل قسوه أما ذلك العاشق فكان لا يشعر بالحياه فالحياه قد توقفت وانتهت ????????????
الجيار/وده هيبقا مصير كل الي حواليك بنتك امك لو مبقتش معانا ي عاصم ..
باك …
عاصم بصراخ ودموع /اه يارب ارحمني يارب انا عارف أن انا السبب بس انتقامي منهم عمري مهنسا وانتقامي من نفسي كمان ……..
 من أمام شقه فجر ….
ساره بتعجب/سليم انت بترن الجرس ليه انت مش معاك مفتاح .
سليم بابتسامه/سبق وقولتلك علاقتي ب فجر مينفعش ادخل كده .
فجر بابتسامه /صباح الخير اتفضلوا.
ساره /صباح الخير .
سليم بابتسامه/صباح الفل ي فجر .
فجر /صباح النور ي اخويا دي اكيد ساره خطيبتك مش كده .
سليم بمرح /اه ايه رايك بقا في زوق اخوكي .
فجر /مشاء الله قمر منور ربنا يسعدكم يارب.
ساره /ربنا يخليكي يارب فعلا جميله ي سليم بقت اختي انا كمان مش اختك انت بس معلش ثواني دي ماما هرد عليها .
سليم /عامله ايه ي فجر .
فجر /الحمد لله ي سليم بس زهقانه جوي انا مش واخده علي الجعده دي .
سليم /معلش ي فجر صدقيني الشغل ده هيعجبك اوي انشاء الله عاصم ده اخويا .
ساره بدموع /سليم يلا نرجع بسرعه .
سليم /فيه ايه ي ساره .
ساره بدموع /بابا تعبان اوي في المستشفي .
فجر بفزع /ي ساتر يارب طب روحوا بسرعه .
سليم /خالي بالك من نفسك ي فجر.
فجر/انشاء الله متقلقش عليا روح بس ربنا يستر .
في الاسفل ..
كان يجلس فارس بسيارته ليبتسم بمكر وهو يرا سليم وساره يرحلون ليصعد سريعا الي الاعلي .
في شقه فجر ..
كانت تخرج فجر من الحمام وهي ترتدي الروب الخاص بها.
فارس بوقاحة/ايه القمر ده ده احنا ليلتنا عنب المره الي فاتت كنت غايبه عن الوعي المره دي هتتبسطي علي الاخر ..
فجر بفزع وكره /انت .
يتبع…..



الفصل الثالث عشر 





في شقه فجر ..
كانت تقف أمامه وهي تنظر له بغضب وكره شديد فذلك الوحش هو من دمر حياتها واسلبها اعز ماتملك لتتحدث بقوه .
فجر بغضب/انت ايه الي جابك هنه ودخلت هنه كيف.
ليقترب فارس منها لترجع هي الي الوراء ليحاصرها بين يديه.
فارس/انا ادخل اي حته انا عاوزها واعمل الي انا عاوزه واظن انتي اكتر واحده عارفه كده ي مرات اخويا .
لتنفض فجر يده بغضب.
فجر/اديك قولتها مرات اخوك وقسما بالله لو ماخرجت بره هجتلك واشفي غليلي منك لانك بنادم واطي وحقير.
فارس/عجباني قوتك بصراحه مش خايفه .
فجر بقوه /لاع مش هخاف من واحد زيك واصل وأخرج من هنه بدل متكلم جوزي واخليه يتصرف معاك صوح واوعا تفتكر انك هتنجا من الي عملته فيا ربنا انشاء الله هيردهولك زين .
فارس بتحدي وهو ينظر في عيناها/خليكي فاكره الكلمتين دول كويس انت عمرك مهتكوني ل غيري عمرك ي فجر واه حاجه اخيره لو سليم لمس منك شعره هتكوني الجانيه عليكي وعليه فاهمه.
فجر بغضب وغيظ/انا عمري مشوفت في بحاجتك واصل واطمن انا مستحيل اعمل كده عارف ليه لان للاسف جسمي اتلوث بواحد زيك ف سليم انضف من كده انا مرضهاش عليه وأخر مره هقولك أخرج من هنه.
فارس بتحدي/هخرج ي حبيبتي بس هنتقابل تاني احنا لسه في البدايه سلام ي روحي.
فجر بغضب/اللهي تتطلع روحك ي بعيد شيطان اوووف.
في المستشفي ..
كانت حالات القلق والخوف تسيطر علي الجميع .
رنا بدموع /اهدي ي ماما انشاء الله بابا هيبقى كويس.
ناريمان بقلق/اهدي ي فاتن انشاء الله هيخرج زي الفل .
فاتن بدموع/يارب يارب .
سليم بحنان /اهدي ي ساره ي حبيبتي انشاء الله عمي هيبقا كويس.
ساره بقلق/يارب ي سليم يارب .
سليم /معلش ي روحي هرد علي التلفون ايوه ي حمدي.
حمدي/ايوه ي سليم انا لغيت الاجتماع بتاع صفقه لندن .
سليم باستغراب/ليه فارس معرفش يديره .
حمدي/لا سعادتك فارس بيه اصلا مجاش علشان كده لعبته.
سليم بقلق /ايه مجاش طب اقفل ي حمدي هيكون راح فين قسما بالله مايكون الي في دماغي صح لهوريه شغله.
فارس/ها ي جماعه ايه الاخبار .
فاتن بدموع /عمك بيموت ي فارس .
سلطان /متقوليش كده ي فاتن عامر انشاء الله هيبقى زي الفل.
سليم بغضب/انت كنت فين وليه مروحتش الاجتماع.
فارس/عادي كان عندي مشوار مهم.
سليم بغضب/قسما بالله ي فارس ميكون الي في بالي صح .
فارس /مش هتقدر تعمل حاجه ي سليم ساعتها الكل هيعرف بجوازك من فجر واذا قدرت تحميها مني مش هتقدر من بابا الي لو عرف انت عارف كويس اوي ممكن يعمل ايه أقل حاجه هيخفيها ومحدش ي عرف يوصلها فاهدا كده .
سليم بغضب/انا اعرف احميها غصبن عن أي حد ومتزودهاش معايا علشان انت لسه مشوفتش غضبي .

سلطان بغضب/ايه فيه مالكم انتوا الاتنين بتاكلوا في بعض كده ليه ده وقتوا.
فارس/مفيش حاجه ي بابا عمي إخباره ايه .
سلطان/عمكم خلاص أيامه معدوده احنا لازم نعجل بالفرح .
فارس بغضب/نعجل ايه ي بابا ده فاضل اسبوعين .
سلطان بأمر/الفرح بعد بكره ي فارس وده قراري انا ولازم يتنفذ عمك عايز يفرح ببناته فاهمين رتبوا حالكم علي كده .
فارس بضيق/اووف حاجه تقرف .
سليم بضيق/والله هو مابقا حاجه تقرف غيرك انت .
فارس باستفزاز/تسلملي ي اخويا عن اذنك .
سليم /لازم اروح اطمن علي فجر و نروح شركه عاصم ..
في المستشفي في الصعيد ..
بدور بدموع /ي ترا ايه الي حصلك ي بتي .
حمدان /اهدي ي أما انشاء الله هتبقا زينه .
ربيع /اهدا ي عثمان انشاء الله هتبجا زي الفل .
صفيه بهمس/ي عني لازما كنا نيجي ي ربيع والله ميستاهلوا.
ربيع بهمس/الواجب وأجب ي صفيه كان لازما نيجي .
الدكتوره بابتسامه/متقلقوش مفيش حاجه خير.
بدور بلهفه/طمنينا ي اختي علي بتي الهي لا يسيك.
الدكتوره /متقلقوش واصل هي بس شكلها خادت دواء غلط وده مينفعش في شهور الحمل الأولي وبالذات لأنها صغيره في السن .
عثمان بصدمه/انتي بتجويلي ايه بتي قمر حبله.
الدكتوره/ايوه وفي الشهر الثالث الف مبروك .
حمدان بغضب/قسما بالله لاجتلها الفاجره .
ربيع وهو يمنع حمدان/اهدا ي حمدان اهدا ي ولدي احنا في مستشفي مش كده اهدا منفضحاش بتنا.
بدور بدموع وقهره/ي فضيحتك ي بدور ي فضيحتك
صفيه بهجوم/دلوقتي بتعيطي حاسبي نفسك الاول قبل متحسبيها انتي السبب في كل ده انت الي عملتها الشر وبس عمرك مخدتي بالك منها قمر ملهاش ذنب في الي حصلها انتوا السبب انتوا الي خليتوها تهرب لواحد تأني تلاجي فيه الي ملقتوش فيكم والعين بالعين والبادي اظلم وربك مبيسبش حق حد ولا ايه ي عثمان انت وحمدان .
في فيلا عاصم …
في غرفه عاصم .
كان يستعد للنزوال الي الشركه فكان يرتدي حله كلاسيكيه فاخره فكان وسيما حقا لتقاطعه شمس والدته .
شمس /لسه مصمم انك تشغل البنت دي عندك ي عاصم .
عاصم /ايوه ي امي خليني تخلصك منها في البيت .
شمس بغضب/تخلصني منها في البيت وتفضل معاك في الشركه وتحقق هدافها ولا انت مش واخد بالك أنها بترسم عليك من زمان حتي واميره عايشه.
عاصم بتعب/ي امي ارجوكي انا بجد تعبه ويريت حضرتك متقلقيش عليا .
شمس بياس/ماشي ي عاصم ام اشوف اخرتها معاك .
حنين بلهفه/بابي انا هاجي معاك .
عاصم وهو يحملها ويقبلها/قلب بابا مش عندك حضانه النهارده .
هايدي/لا مقولنا النهارده اجازه ونروح كلنا .
عاصم /طب يلا بينا .
في شقه فجر ..
فجر /مكنش ليه داعي ي سليم تسيب حماك وتيجي .
سليم /لا كان لازم اطمن عليكي ولازم نشتغل ولا ايه. 
فجر /حاضر ي سليم بس انا عايزه اقولك علي حاجه بحاول اداريها لكن مش قادره.
سليم بأسف/فارس كان هنا مش كده .
فجر بصدمه/انت عرفت .
سليم /ايوه عرفت وانا اسف ي فجر اوعدك أن ده مش هيتكرر تاني ابدا .
فجر بتنهيده/متقلقش عليا ي سليم انا مش ضعيفه ربنا معايا انشاء الله .

سليم بابتسامه /تمام ربنا معانا انشاء الله ي فجر المهم انتي مع عاصم واي حد جديد تعرفيه هتقوليله انك متجوزه تمام انا مش عايز اي حد يطمع فيكي فاهمه.

فجر بابتسامه/فاهمه ي اخوي فاهمه ربنا ميحرمني منك ي سليم بس سيبني انا اطلع لوحدي وأوجه وحدي كمان عايزه اعتمد علي نفسي..
سليم بابتسامه/حاضر ي ستي هسيبك تتطلعي وهبقا اجي اخدك خودي دي..
فجر باستغراب/ايه دي ي سليم .
سليم /دي كريدت كارت فيزا علشان تعرفي تصرفي براحتك.
فجر /ابوي مديني فلوس ي سليم .
سليم بغضب/بتقويلي ايه هاتي الفلوس دي.
فجر بقلق/ليه عاد ي سليم .
سليم بحده/فجر انتي مراتي ومينفعش تصرفي غير من فلوسي فاهمه.
فجر بابتسامه/فاهمه خلاص متزعلش .
في شركه عاصم…
كانت تجلس بشرود برهبه واستيحاء من ذلك المكان الفخم وهي تنظر إلي كل من يعملون برهبه من هياتهم الذي توحي بأنهم محترفين في مهنتهم في ماذا ستفعل هي معاهم لتفيق من شرودها علي صوت السكرتيره وهي تأذن لها بالدخول لتسير بخطاه مرتجفه ليلمحها بعنياه الساحره ويدقق بها وبعيناها الذي يعرفها عن ظهر قلب نعم هي من انتظرها ملاكه البري الذي رآه مره واحده ودائما ينتظره فبالفعل هي فجر الذي حدثه عنها سليم أما هي أيضا قد شردت به فتذكرته علي الفور نعم هو من أنقذها ووصلها الي محطه القطر في ذلك لليله المشؤمه .
عاصم بابتسامه وفرحه ولهفه/اهلا استاذه فجر اتفضلي لتنظر له باستغراب كيف عرف اسمها وما كل ذلك الترحيب ليستكمل حديثه متستغربيش انا عارف عنك كل حاجه سليم موصيني عليكي اوي ممكن بس معلومات دقيقه عنك اسمك كامل سنك حالتك الاجتماعيه .

فجر بارتجاف وقلق/اسمي فجر ربيع السيد سني 20سنه حالتي الاجتماعية متجوزه .
لتقع عليه الكلمه كالصاعقة فهي مللك ل شخص آخر فهو دائما قليل الحظ ..
عاصم /احمم منوره ي مدام فجر استنيتك كتير من ساعه سليم مقالي.
فجر بخجل/كانت في ظروف كده انا اسفه .
عاصم بالم/لا ابدا محصلش حاجه هايدي هايدي.
هايدي بدلع /نعم ي عاصم .
عاصم بجديه/خودي مدام فجر ودربيها مع البنات وخالي بالك منها .
هايدي بتكبر/وانتي بقا تعرفي ايه .
فجر بوجع وانكسار/معرفاش حاجه واصل متعلمتش.
هايدي بزعيق/ايه وانتي جايه هنا ليه انشاء الله انتي اخرك هناك تحلبي الجاموسه هي دي الي تعرفي تتفهمي معاها.
عاصم بغضب/هايدي احترمي نفسك واتكلمي عدل امال انا جيبك ليه مش علشان تعليمهم .
حنين بحنان/متزعليش ي طنط انتي حلوه اوي .
لتبتسم فجر علي ذلك الملاك الجميله لتنزل الي مستوها لتحضتنها بحب لتهدا حنين داخل أحضانها ليبتسم عاصم علي ذلك المشهد لكنه يتذكر زواجها ليشعر أنه هو وابنته سيظلوا محرومون من الحب والحنان والاهتمام طول الوقت …..
في فيلا الجيار …
الجيار بغضب/اثار ي سلطان ودي ظبطها انت وسي عاصم من غير مترجعوا ليا ولا للبص الكبير .
سلطان /سعادتك الصفقه متتسابش دي فيها ملايين.
الجيار بحده/المهم أن كل حاجه تبقا متظبطه .
سلطان /اطمن سعادتك كله تمام .
الجيار/طب جهزوا نفسكم علشان هتقابلوا البوص الكبير.
سلطان /تمام ..
علي ضفاف النيل ..
كان يقف وهو يزفر بضيق من ذلك الزيجه ليقاطعه صديقه ادهم .
ادهم /ازيك ي فارس .
فارس /اهلا سياده الرائد .
ادهم بسخرية/مقدم ي فارس مش هفضل طول عمري رائد .
فارس /معلش ي ادهم انت عارف أن سببت الخدمه من زمان .
ادهم /وجيه الوقت انك ترجع ي فارس.
فارس بسخرية/لا معلش ي ادهم انسا أن سيبت الخدمه من زمان ومش ممكن ارجعلها تاني ابدا..
ادهم /بس انا فاكر كويس ساعتها انك قولت وقت متحتجوني هكون موجود واحنا اهو محتاجيلك ي سياده الرائد .
فارس بتنهيده وجع والم /ادهم انت عارف الي مريه بيه زمان انا مبقتش فارس بتاع زمان .
ادهم بمغزا/حتي لو عرفت أننا قدرنا نوصل للقتل خالد وورطك في القضيه دي وخلاك تستقيل من الاداره.
فارس بصدمه /ايييييه..
يتبع…..



الفصل الرابع عشر 





علي ضفاف النيل .
كان يقف فارس وهو يستمع لادهم بانتباه شديد فهل بعد مرور ثلاث سنوات استطاعوا معرفه من دمر حياته بالماضي ليتحدث بلهفه شديد ورغبه قويه في الانتقام .
فارس بغضب/مين هما ي ادهم مين الي دمر حياتي وكان السبب في موت ابن خالتي مين .
ادهم /خالد الله يرحمه ي فارس وعمك سالم الله يرحمه .
فارس بجنون وغضب /انت بتقول ايه ي ادهم ايه التخاريف دي خالد مستحيل ده كان اخويا ده كانت توأمي انا مش عاصم وبعدين ازي وخالد مات علي أيديهم.
ادهم /لانه خانهم وقرر ياخد كل حاجه لوحده خالد كان ظابط شاطر ي فارس انت اكتر واحد كنتوا عرفوا بس كان تعبان محدش عمره تخيل كل ده هو كان مصلحته انك تسيب الاداره بعد مكنت قربت توصل للمنظمه دي واكيد كانت فكرته بس اكيد مكنش عارف انهم هيضحوا بيه هو قصاد أنهم يخلصوا منكم انتوا الاتنين مره واحده ومش بس كده هما الي جندوا فريده لحسابهم علشان توصلك معلومات غلط فريده حبيبتك .
فارس بصدمه وعد اقتناع/انا مش قادر اصدق مش قادر مستحيل خالد يكون كان كده مستحيل.
ادهم /لاصدق ي فارس فيه ناس كتير تعرف تتلون بميه لون وبكل شكل .
فارس بوجع/وانت عايز مني ايه دلوقتي ايه المطلوب.
ادهم بثقه/المطلوب انك ترجع زي الاول ترجع تقبض علي المنظمه الي دمرت حياتك وحرمتك من صاحب عمرك وترجع الرائد فارس سلطان وترد اعتبارك قدام كل الناس .
فارس بحزن/مش هقدر ي ادهم مبقاش عندي الدافع لو كنت فكرت مره اني ارجع انتقم منهم علشان خالد لكن دلوقتي ايه الدافع .

ادهم بهجوم/الدافع هو بلدك والي بيعملوه فيها الدافع اني بقولك أن عمك سالم كان شغال معاهم والله اعلم ايه الي خلا خالد يدخل معاهم في السكه الوسخه دي وخالد مات ي عني مش بعيد عاصم كمان يكون متورط معاهم في حاجه وفكر في الي حواليك اخوك سليم كل دول مربطوين في رقبتك ي فارس .
فارس بتفكير /اديني وقت افكر .
ادهم /ماشي ي فارس بس خليك فاكر الكلام ده كويس .
فارس بحزن /انشاء الله ي ادهم .
ليعود فارس وهو ينظر إلي البحر ويسرح في الماضي .
في الصعيد .
فارس بزهق /ي ساتر يارب انا مش عارف ايه الي عجبك في قعده الصعيد دي انت وعمي طول عمرك عايش هنا في الزهق والحر ده .
خالد بضحكه ساحره/ههههه انت ظابط انت مش قادر استحمل شويه الحر دول ي فرفور .

فارس بسخرية وغمزا/وانا استحمل ليه ي اخويا انت بتستحمل علشان سبب وانا مالي .

خالد /ماشي ي اخويا كان يوم مهبب يوم مقولتلك المهم قولي عاصم عامل ايه وسليم.
فارس بسخرية/ودي محتاجه سؤال ي اخويا سرحان و نفيسه دول مانت عارف مبسبوش بعض خالص ودائما ببتكلموا في الشغل مش صيع زي انا وانت .
خالد /ههههه عندك طول عمرنا وكأننا احنا التؤام .
فارس بحب/عندك حق ربنا ميحرمنا من بعض ابدا .
باك ….
كان يقف فارس وهو يبكي بحرقه بالغه فما حدث لا يستطيع تحمله فهو كان يفعل كل شئ من أجل خالد أخيه ولكن ماذا كان الرد .
فارس/ليه كده ي خالد ليه عملت كده ليه كان ايه الي نقصك علشان كل ده بس ادهم عنده حق انا لازم ارجع اقوا من الاول علشان احميي الباقي قبل مايضيعوا ..
في شركه عاصم ..
كانت تجلس فجر وهي تنتبه ل هايدي وماذا تفعل لتنظر لها هايدي بحده .
هايدي بغضب/ممكن اعرف انتي مش مركزه ليه .
حنين ببراءه/ماهي مركزه اهي ي طنط هايدي .
هايدي بزعيق/اسكتي انتي ملكيش دعوه .
حنين ببكاء /حاضر .
فجر بغيظ/بس ي جلبي بس متعيطيش انتي واحده معندكيش دم واصل ولا رحمه .
هايدي بغضب/انتي بتقويلي ايه ي فلاحه انتي ي جاهله.
فجر بغضب/الجاهله دي أنظف منك ي الي معندكيش قلب.
عاصم بزعيق/ايه ده فيه ايه الي بيحصل .
حنين ببكاء/طنط هايدي زعقتلي انا وطنط فجر .
هايدي بارتباك /عاصم انا كنت بفوقها علشان الشغل.
عاصم بغضب/انتي تخرسي خالص متتكلميش مدام فجر انا الي هعلمها الشغل بنفسي وانتي ي هايدي لو حاسيه انك بتعمل حد بتكبر ولا غرورك ده صدقيني هخرجك من حياتنا خالص فاهمه.
هايدي بغيظ وكره ل فجر /حاضر ي عاصم عاصم .
عاصم باسف /انا اسف ي مدام فجر اتفضلي معايا .
فجر بخجل/شكرا ي استاذ عاصم ..
في منزل عنيات .
عنيات /مالك ي حبيبي شارد ليه كده .
عثمان بوجع /مفيش حاجه ي عنيات .
عنيات بدلع /مفيش كيف هتخبي علي عنيات حبيبتك برضك .
عثمان بارتباك/ابدا مفيش بنتي قمر تعبه شويه ونقانلنها المستشفي .
عنيات بخضه /قمر الف بعد الشر عليها حصولها ايه.
عثمان بارتباك/ابدا شويه سخونيه كده وراحت ل حالها .
عنيات وهي تحدث ذاتها/واقعه سوده لتكون سقطت أكده ي صابر أكده .
عثمان باستغراب/مالك ي عنيات سرحانه في ايه .
عنيات /ابدا ي سيد الناس حزنت بس علي قمر دي غلبانه .
عثمان بتعب/يلا قسمه ربنا عاد انا ماشي عايزه حاجه.
عنيات /واه علطول كده طب اقعد معايا واحنا نرووقك علي الاخر .
عثمان بتعب/لاع ماليش كيف لاي حاجه واصل يلا سلام .
عنيات بهمس/انا لازما ابلغ صابر لازما ..
في شقه كريم ..
حنان بضحك/ههههه جاتك ايه ي واد ي أمير دمك زي العسل.
امير /انتي تامري ي خالتي ليكي عليا كل يوم من ده .
ايه بخجل/العوافي عليكم كيفك ي اما.
حنان بابتسامه/الحمد لله ي ضنايا .
امير باستغراب/ ايه ده ي خالتي انت خلفتي امتا كنتي متجوزه من وراء عمي جابر الله يرحمه.
حنان بغيظ/جنازه لما تشيلك ي بعيد دي ايه بنت ناس قرايب عنك جابر وقاعده عندنا شويه .

امير بإعجاب ومرح/اهلا وسهلا ي ايه انا امير ابن خاله كريم محسوبك طالب أولي جامعه كليه هندسه .
ايه بخجل/اهلا وسهلا انا بجا في ثالثه ثانوي.
امير بحماس/حلو ليكي عليا بقا اذكرلك كل حاجه هتتطلعي من الاوائل .
حنان بسخرية/بلا وكسه سيبك منه ي ايه ي بنتي ده هيضيع مستقبلك .
امير/ليه كده ي حنان انا كنت عقولها بعد كده لوحدي .
ايه وحنان وامير /ههههههههه.
كانوا يضحكون لم يعايروا بمن يقف خلف الباب وهو يضغط علي يده بغضب وغيره مما يحدث فهو يعلم الفروق ف امير شاب من سنها ووسيم أيضا لكنه هو يكبرها بعشر سنوات ليغمض عيناه بغضب وهو يرفض ذلك الفكره .
كريم بغضب وغيره/ايه الضحك والمياعه دي الي انا سماعها .
حنان بضيق وعتاب/فيه ايه ي كريم ي ابني مش كده كنا بنتضحك شويه مع امير .
كريم بغضب/وانتي مبتتذكريش ليه اتفضلي روحي علي المذاكره .
ايه بدموع /حاضر .
لتسرع علي غرفتها بدموع ليعاتب هو ذاته .
فاسف ي صغيرتي فانتي ملكي ولأن ادعك ل غيري مهما حدث …
في شركه عاصم .
عاصم باسف/انا اسف ي مدام فجر علي الي حصل .
فجر بخجل/محصلش حاجه واصل .
حنين ببراءه /حبيبتي ي طنط فجر .
فجر بحب/انتي الي حبيبتي ي حنين .
عاصم بفضول وغيره/بس سليم موصي عليكي اوي واضح أنه بيعزك اوي .
فجر بارتباك /لا ابدا اصلهم اشتروا الأرض الي حدانا في البلد وانا استمحته أنه يشوفلي شغلانه وهو بصراحه كتير خيره مقصرش واصل .
عاصم بفضول/وانتي عايشه هنا لوحدك ولا جوزك معاكي .
فجر بارتباك /لا جوزي بيشتغل في الكويت بيجي كل كام سنه شويه ويعاود تاني .
عاصم وهو يحدث ذاته/غبي غبي حد يسيب الملاك ده ويسافر .
فجر /انا همشي بقا شكرا ي استاذ عاصم بجد استفدت كتير وانشاء الله كل مره هبقا احسن .
عاصم /طب استني هوصلك .
فجر بقلق/لا مفيش داعي أنا اقدر اعاود ل حالي .
عاصم /لا طبعا ده سليم يزعل اتفضلي معايا .
في المستشفي ..
كانت تتتسطح علي الفراش وهي تنظر إلي نقطه في الفراغ وتتضع يدها علي بطنها ودموعها تنهمر علي وجهها بشده .
بدور بغيظ وحزن/بتعيطي عيطي بعد مجبتلنا العار وحطييطي راسنا في الوحل مين ي بت الي عمل كده مين انطقي ي شيخه انطقي .
قمر بتعب وحزن/مش هنطق وابعدي انتي بالذات عني كفايه الي عملتيه فيا لحد كده .
بدور بغضب/وانا عملت فيكي ايه ي بت كل حاجه كانت تحت رجليكي عمرك مكان نقصك حاجه واصل .
قمر بصراخ ووجع/كان نقصني اهم حاجه امي هي الي كانت نقصاني عمرك متلكمتي معايا زي اي ام طول عمرك بس ترضيعيني القسوه والمر والشر خلتني اكره بنات عمي واحقد عليهم بسبب مراه عمي صفيه والي كنت أشوفه دايما ابعدي عني ابعدي.
حمدان بغضب/الفاجره فاقت كويس علشان اشرب من دمها .
بدور برعب/احب علي يدك ي حمدان دي اختك اوعا تاذيها .
ليقترب منها بغضب ليمسكمها من شعرها .
حمدان بغضب/مين الي سلمتيلك نفسك ي بت انطقي مين .
قمر بخوف علي صابر/مش هقولك ي حمدان اعمل فيا الي انت عايزه برضه مش هقولك .
حمدان بغضب/خايفه عليه ي فاجره وديني منا سيبك الي لما اطلع روحك بيدي والي فبطنك ده هسقطه اني بيدي .
بدور بدموع وتعب /ارحمها ي حمدان ارحمها ي ابني .
الدكتور بغضب/ايه الي بيحصل هنا بالظبط .
حمدان بغضب/ملكش صالح انت ي دكتور .
الدكتور بغضب/ي أمن ي أمن طلعوا المجنون ده بره .
حمدان بغضب/انت مش عارف انا مين انا هقفلك المستشفي دي خالص .
قمر بدموع والم شديد /ولدي ولدي .
الدكتور /اطمني ي بنتي انشاء الله هيكون بخير .
في الكوخ الخاص ب صابر ..
صابر بخضه/انتي بتقويلي ايه ي عنيات .
عنيات /الي سمعته ي صابر قمر في المستشفي روح اطمن عليها وعلي ابنك ي صابر قمر ملهاش صالح بالتار الي بينا وبين عثمان ي صابر فاهم .
صابر بقلق/حاضر ي خيتي ربنا يستر .
في شقه كريم ..
كانت تجلس بدموع وحزن فهي لم تفعل شي لكل ذلك الصريخ ومن من من حبيبها الذي باتت تتأكد أنها عشقته من النظره الأولي ليقاطعها صوت طرقات الباب لتتدخل حنان بابتسامه .
حنان /قلب امها هتفضل تبكي كده .
ايه بدموع /ي عني مش شفتي بعينك ي أما وانا عملت ايه لكل ده عاد .
حنان بخبث/بيغير عليكي ي عبيطه افهمي اول مشافك بتتضحكي مع امير الغيره ولعت .
ايه بخجل /واه ي أما عاد انتي بتقويلي ايه.
حنان/بقول الي شيفاه قدامي ي حبيبتي فكرك هو هينام النهارده وحياتك مهينام من أنه زعلك ربنا يجعلكم من نصيب بعد وأشوف عوضكم ي ضنايا .
لتبتسم ايه بذلك الدعوه لتامن في سرها …
في فيلا البوص …
كان يجلس بطلته الخاطفه الأنفاس وهو يرتدي قناعه الذهبي الخاص به ليتحدث بغضب.
/وانتوا انشاء الله بعد متمتوا الصفقه واتفقتوا مع الناس جاين تعرفوني انتوا باين عليكم اتجننتوا.
سلطان برعب/ ي بوص طبعا انت فوق راسنا بس دي صفقه متتاسابش .
عاصم بسخرية/انا وآلله مفاهم بيتاجروا في كل حاجه حتي البنادمين وتيجوا علي حجات مضمونه وتفكروا.
الجيار بغضب/جرا ايه ي عاصم هي هيت منك ولا ايه .
البوص بغضب/مسمعش صوتك ي جيار ومسمعش صوت اي حد فيكم فاهمين الموضوع ميتمش غير لما انا ادراسه كويس الاول وتجبولي التفاصيل واسماء الناس التانيه .
الجيار /بس فيه حاجه سعادتك فارس اقابل ادهم النهارده ومقبالتهم مطمنش انا من زمان كنت بقول نخلص منه .
عاصم بغضب/ده مستحيل يحصل ابدا مش هسمح أن أي حاجه وحشه تحصل لاي حد من عائلتي كفايه اخويا خالد الله يرحمه وابويا الي مشتوه في سكتكم واميره مراتي وانا الي ضيعتوا حياتي .
البوص بغضب/عاصم متتجوزش حدودك احسالك متنساش أن عندك بنت لازم تخاف عليها الاجتماع انتها وافتكروا أن في شحنه كبيره جايه ولازم كلنا نبقا في انتظرها اتفضلوا يلا .
في مكان ما كانت تقف وهي تلتفت يمينا ويسارا تنتظره ليقترب منها بعشق .
خالد بعشق /وحشتيني ي فجري .
فجر بعشق/وانت وحشتني اكتر ي خالد ي حب عمري كله يروح فجرك.
يتبع…..



الفصل الخامس عشر 





في مكان ما ..
فجر بعشق وعتاب/انا زعلانه منك ي خالد كده سيبتني ل سليم مش انا فجرك برضك .
خالد بعشق /حبيبه قلبي سليم هيعرف ياخد باله منك هو اخويا مش هامن عليكي مع حد غيره .

فجر بزعل/بس انا مش عاوزه غيرك ي خالد انت عارف انا بحبك قد ايه ده انت حب عمري كله ي خالد .

خالد بحب/وانا كمان بموت فيكي ي فجري ده انتي روحي بس خلاص انا لازم امشي .
فجر بفزع /لاع متمشيش ده انا مصدقت اشوفك .
خالد /وقت متحبي تشوفني عندك عاصم مهو نسخه مني .
فجر بدموع /لا طبعا ي خالد انت حبيبي حبيب فجرومحدش ممكن ياخد مكانك واصل .
خالد /حبيبتي انا لازم امشي خالي بالك من نفسك ومن عاصم وحنين وسليم وفارس كمان .
فجر بغضب/لاع فارس لا لا .
خالد /هيجي يوم وتعرفي فارس كويس سلام ي فجري .
فجر بفزع /لاع متمشيش ي خالد خالد خااااااااالد .
لتفيق من حلمها بفزع فذلك هو معشوقها الذي اخدته منها الدنيا ودمرت أحلامها الجميله .
فجر بدموع والم /اه اتوحشتك جوي ي خالد جوي اه من فراقك ي مالك قلبي لما شوفت عاصم النهارده افتكرتك ي حبيبي كان نفسي اترمي في حضنه وحشتني ي خالد وحشتني جوي .
لتشرد في قصه الحب الاسطوريه ..
فلاش باك …
كان يقف سالم ومعه خالد صاحب 15عاما أمام المنزل .
خالد /بابا هو احنا هنعيش هنا علطول لوحدنا.
سالم /ايوه ي حبيبي مش انت قولت عايز تقعد مع بابي احنا هنقعد هنا وماما وعاصم هيقعدوا في القاهره خود بقا هاتلنا عيش من الفرن الي هناك ده علشان نفطر .
خالد /حاضر ي بابا .
ليذهب خالد ناحيه الفرن ليرا ذلك الفتاه الجميله الذي تقف وهي تهوي علي العيش بيدها الصغيرتين .
خالد بإعجاب/خودي الشنطه دي حوطيهم فيها علشان ميلسعش ايدك .
فجر ببراءه /شكرا انا اسمي فجر وانت .
خالد بابتسامه /خالد اسمي خالد نقدر نبقا صحاب.
فجر بضيق/أصحاب لاع انا مبصحبش ولاد ابويا ي جتلني يلا سلام .
خالد بحب /سلام ي فجري .
واعتادت هذه العاده فتمر السنين ويكبر عشق فجر وخالد وقد أتت للحظه الحاسمه .
فجر بدموع /انت بتقول ايه ي خالد انت كده بتعرض نفسك للموت .

خالد بالم /مش بايدي ي فجر واحد لازم يضحي ابويا وعمي خلاص دخلوا رجلينا في الخيه والمنظمات بقت ماسكه عليهم الي يدمر حياتنا كلنا وانا وفارس أولهم لأن الاداره هترفدنا ساعتها نهائي لكن انا عندي امل ان فارس هيرجع في يوم من الايام اما عاصم وسليم فهما كمان مش هقبلهم باي اذي .
فجر بدموع /ي عني ايه ي خالد .
خالد بالم يفتك بقلبه /انسيني ي فجر انسيني انا خلاص عرفت نهايتي كويس هي الموت دلوقتي أو بعدين لازم ابعد .
فجر بجنون والم /مقدرش ي خالد مقدرش انا بحبك جوي ي خالد جوي .
خالد بدموع /وانا بحبك اوي ي عمري والله بس غصبن عني ي فجر وقعنا في ايد الي مبيرحمش انتي بنفسك هتتاذي لو قربتي مني انسيني ي فجر انتوا غلابه مش حمل بهدله انا عمري مهحب غيرك ي فجر.
لتعود من شرودها بصراخ والم .
اه وحشتني جوي ي خالد جوي ي حبيبي ي ريتني كنت مت معاك ي روحي ي ريتني وكان الزمان مصمم بيعقبني وفارس وسليم وعاصم يدخلوا حياتي علشان افضل شيفاك فيهم طول الوقت واتعذب يارب ارحمني يارب ارحمني ..
في فيلا البوص …
كان يضغط بالم علي قلبه وهو يخلع قناعه الذهبي ليشعر بالم شديد بقلبه ليتذكر معشوقته ليشعر بأنها ليست علي مايرام .
ي ترا فيكي ايه ي فجر مالك ي حبيبتي صدقيني هتتدوي كل جروحك هتشفا وتعيشي ي حبيبتي خلاص هانت وهبقا ميت بجد بس بعد ماقضي عليهم كلهم وانتقم منهم أنهم دمروا حياتنا انا مش خايف عليكي يروحي انتي هتلاقي الأحق بيكي والي يستحقك بس خليكي عارفه أن خالد عمره ماحب غيرك ابدا .????????????????????????????????????
في فيلا سلطان غرفه سليم ..
كان يسير فارس الي داخل الغرفه ليرا سليم وهو يودي فرض الصلاه ليقف لينتظره حتي ينتهي .
فارس /حرما ي سليم .
سليم /جمعا ي فارس ايه مالك شكلك مش كويس.
فارس بالم /سليم انا محتاج اتكلم معاك بجد .
سليم /اتكلم ي اخويا مالك .
فارس بالم /عايز اعتزرلك ي سليم علي كل حاجه مش انت بس انت وفجر كمان .
سليم بسخرية /وده من امتا ي فارس وبعدين بنعتزر ل فجر علي ايه انشاء الله علي انها لمجرد أنها ردت عليك تغتصبها وتدمر حياتها .
فارس /انا مغتصبتهاش ي سليم ولا لمستها .
سليم بصدمه/بتقول ايه .
فارس /الي سمعته قربي من فجر ولا عنادي معاها مكنش صدفه ي سليم انا اعرف فجر من سنين فجر كانت حبيبه خالد الله يرحمه كان دائما يقولي لو جرالي حاجه خالي بالك منها حكالي علي الموضوع من الاول للاخر وانت اكتر واحد عارف خالد كان بالنسبه الى ايه لما اتخنقت معايا قولت دي فرصه اني أقرب منها انا مكنتش عيازها تكون ل راجل تاني بعد خالد لاني كنت عارف أنه روحه فيها اوهماتها اني اغتصبتها علشان اضمن انها تكون تحت ايدي انا عارف اني اناني ومجنون بس هو ده كان قصدي حتي لما كنت بحس أن مشاعري ممكن تروح ليها كنت بدوس عليها وانهايها كل مابحس وبفتكر حبها هي وخالد ل بعض لم كنت بقولك متقربش منها كنت دائما بشوف خالد قدامي لما كان دائما يقول انها ملكه علشان كده سكت لم اتجوزتك لاني عارف كويس انت متجوزها ليه انا عارف أنه تفكير شيطاني بس عايزك تسمحني ي سليم وتخلي فجر كمان تسمحني.
سليم بسعاده/انت مش متخيل باعترافك ده رضيت فيا الروح قد ايه ولا فجر ممكن تحس بايه لم تعرف انها لسه بنت ومتلوثتش كده حياتها هترجع ل طبيعتها .
فارس/بس متنساش أنها متجوزاك .
سليم بسعاده /لما تيجي تتجوز يبقا ساعتها يحلها ربنا المهم أن هي هتحس أنها لسه نضيفه.
فارس/المهم تعالا ننزل مع رنا وساره نجيب الفساتين لاني بعد كده مش هبقا فاضي .
سليم /وراك ايه .
فارس بحده /هرجع الاداره لازم اوصل للدمروا حياتنا ودخلوا خالد الدوامه دي معاهم ونعرف ايه الي وراهم وارميهم كلهم في السجن..
يتبع…..



الفصل السادس عشر 





في أحدي محلات فساتين الزفاف الفخمه.
كانوا يسيرون الفتيات بسعاده وهم ينظرون بفرحه وسعاده الي الفساتين كانت كلا منهما تسير بسعاده بجانب معشوقها .
ساره بسعاده /ايه رايك ي سليم جميل مش كده.
سليم بعشق/طبعا جميل ي روحي لانك هتلبسيه.
ساره بحب/ربنا ميحرمني منك ي سليم ويخليك ليا .
سليم بابتسامه ساحره/ولا يحرمني منك يروحي .
..كان يسير بغيظ وغضب من تأخيرها بالداخل.
فارس بغيظ/هتنام جوه حاجه تزهق .
رنا بغيظ /سمعتك علي فكره .
ليلتفت إليها ليصعق من هياتها الخاطفة فحقا كانت كالحوريات ليخفق قلبه بشده ليقترب منها بمكر وهو يحاصرها بين يديه وتأثيره الساحر قد ظهر عليها ليبتسم بخبث .
فارس بهمس/روحي غيري الفستان ده لان محدش هيشوفك بالجمال ده غيري لأن بشكلك ده هيتقلب عزا مش فرح ماشي وانا اسف اسف علي كل حاجه اوعدك ي رنا انت هتعيشي معايا اجمل ايام حياتك .
رنا باستسلام /بحبك ي فارس بحبك .
فارس /وانا كمان ي رنا اوعدك اني ادي لنفسي فرصه انسا كل الي فات ونبدء مع بعض من جديد .
في المستشفي ..
في غرفه الدكتور المعالج ل قمر.
صابر باستعطاف/ارجوك ي دكتور حضرتك اتاكد اهو اني جوزها ارجوك سيبني أخدها معاي .
الدكتور بتنهيده/استاذ صابر الموضوع مش سهل للاسف انتوا جوازكم مش معروف بين الناس وانت عارف أن العمده وابنه مش ساهلين سهل اوي يتهموني انا باي حاجه .

صابر باستعطاف/ارجوك ي دكتور ده اخوها ممكن يقتلها وانا للاسف مش قادر أقف قدامهم دلوقتي محتاج أن امانها هي الاول انا مش حمل اي اذي ليها واصل .

الدكتور /طيب انا هساعدك لاني صعبان عليا البنت الغلبانه دي تعال معايا.
صابر بفرحه/ربنا يكرم اصلك ي دكتور .
في غرفتها .
كانت تغرق في ثبات عميق ووجها ظاهر عليه الوجع والألم ليقترب منها ويقبلها بندم وعشق.
صابر بندم وعشق .
صابر/انا اسف ي جلبي اسف ي نور عيني انا السبب سامحيني ي قمر بس وديني لانتقم من كل حد وجعك واذاكي وهنعيش انا وانتي وابننا في امان ي حبيبتي ..
في منزل ربيع ..
صفيه بحزن/البنات وحشوني جوي ي ربيع .
ربيع بتنهيده/ومين سمعك ي صفيه انا كمان اتوحشتهم جوي جوي .
صفيه بحماس /طب متيجي نروحلهم ي ربيع عايزه اطمن عليهم .

ربيع /ماشي انا هكلم سليم ونروحوا نزروهم ونرجعوا طوالي انا مقدرش اهمل الأرض كتير .
صفيه بفرح/ماشي ي اخويا .
في فيلا سلطان ..
ناريمان بحده /ها كل حاجه جهزت الفرح بكره مفيش وقت .
رجال سلطان/تمام ي هانم اطمني كل حاجه هتبقا تمام .
سلطان /مالك ي ناريمان .
ناريمان بارتباك/مالي ايه بس ي سلطان فرح ولادي بكره وحاسه ان الدنيا من حوليا ملخبطه.
سلطان /متقلقيش ي حبيبتي كل حاجه هتبقى تمام انا هروح الشركه عايزه حاجه .
ناريمان/لا ي حبيبي ربنا معاك .
في شقه كريم ..
كانت تجلس وهي تنظر بدقه وتركيز الي مذكراتها .
كريم بندم /انا اسف .
ايه بمكر/علي ايه ي دكتور كريم محصلش حاجه واصل انا مهما كنت ضيفه هنيه .
كريم /لا طبعا انتي مش ضيفه انتي واحده مننا.
ايه بخبث/دكتور كريم اظن كفايه كده انا مش هفضل هربانه من حمدان عمري .
كريم برعب من فكره بعدها/لا طبعا مينفعش كده خطر عليكي وبعدين انا مقدرش استغنا عنك .
لتنظر له بدهشة.
كريم بإحراج/احمم اقصد ماما انتي شايفه هي بتحبك ازي وخادت عليكي ومستحيل تكوني في امان غير هنا ارجوكي خليكي واوعدك اني مستحيل ازعلك مره تانيه .
ليرحل من أمامها سريعا قبل أن ينكشف أمره وينفضح حبه لتبتسم هي بسعاده بعدما تأكدت من مشاعره واطمن قلبها ..
لكن ماذا سيكون تمن ذلك الحب …..
في شقه فجر ..
كانت تجلس بالم ودموع لا تتوقف فماذا تفعل فبظهور عاصم انتهت استطاع فتح ذلك الجرح من جديد وهو عشقها الأبدي خالد ليقطعها من شرودها طرقات الباب.
فجر بقلق/مين .
سليم /افتحي ي فجر انا سليم .
فجر بتعب /اتفضل ي سليم .
سليم بقلق/مالك ي فجر فيه ايه .
فجر بكدب/ابدا مفيش حاجه ي سليم منمتش كويس ومصدعه شوي مفيش حاجه واصل.
سليم بثقه /خالد .
فجر بصدمه /ايه .
سليم بتنهيده/فارس حكالي علي كل حاجه ي فجر فارس كان يعرفك كويس لانه هو وخالد كانوا زي التؤام خالد حكالوا عنك كتير عشق خالد ليكي هو الي خلا فارس يعمل كل ده علشان تفضلي تحت عينه مكنش عايزك تكوني ل حد غير خالد انا عارف أنه مجنون ومتهور لكن هو ده الي حصل .
فجر بصدمه ودموع وانهيار /انا مش مصدقه نفسي سليم انت بتقول ايه فارس عمل كل ده فيا ودمر حياتي علشان خالد كان موصيه عليا قبل مايموت يغتصبني هو علشان مقدرش اكون ل راجل غير خالد .

سليم /ممكن تهدي ي فجر انا عارف انك المجني عليها الوحيده في اللعبه دي بس صدقيني هو ده الي حصل وعلي فكره انتي لسه بنت فارس ملمسكيش .
فجر بدموع وانهيار/ي عني كل ده كان مترتب من فارس حياتي الي دمرت وجعي وقهرت قلب امي واختي كل ده كان تمثيل لدرجه دي انا كنت رخيصه وابن خالتكم هو الي كان غالي علشان حياتي تتدمر بالشكل ده انا بقيت بكره كل حاجه وبكرهكم كلكم لتسقط فجر مغشيا عليها ليسرع إليها سليم برعب.
سليم بخوف /فجر فجر رودي عليا فجر .
ليسرع بالاتصال بالطبيب .
في شركه عاصم …
كان يذهب يمينا ويسارا باشتياق لها لما تأخرت الي ذلك الوقت لتقاطعه هايدي .
هايدي/عاصم الملفات دي عايزه تتمضي .
عاصم باندفاع/هايدي هي فجر لسه موصلتش.
هايدي بغيظ /لا لسه ماهي الهانم انت عملها مديره الشركه تيجي وتروح علي كيفها.
عاصم بغضب/ارجوكي ي هايدي اتفضلي علي شغلك .
لترحل هي بغضب وغيره وتوعد لذلك الفجر اما هو فشرد بها ..
في فيلا البوص …
كان ينظر إلي ذلك الملفات بتمعن لياتيه سلطان .
سلطان /دي الفلوس الي اتحوله من امريكا ي بوص.
خالد بلا مبالاه /سيبهم عندك وافتكر تقسم الباقي علي كل للأفراد .
سلطان بطمع/بقولك ايه ي خالد ده انا جوز خالتك برضه ي عني لازم يبقا ليا زياده .
خالد بكره/انت عارف ي جوز خالتي انا نفسي اقتلك واشرب من دمك بس الي منعني عنك ولادك مش عيازهم يعرفوا حقيقتك الوسخه .
سلطان بسخرية /اظن الي وصلك للي انت فيه هو ابوك مش انا .
خالد بالم /انتوا الاتنين الي دمرتوا حياتي حولتوني من ظابط كفا ل تجار مخدرات وسلاح وإذا كنت خلاص غرقت في الدائره دي فعلشان الباقي يقدروا ي عيشوا وهم رافعين رأسهم وعلي العموم خلاص نهايتنا قربت .
سلطان بغضب/يبقا اكيد انت الي بعدت المعلومات ل ادهم علشان يقول ل فارس والدنيا تتقلب علينا.
خالد /ده انا بساعدك اظن هنبقا احسن لو متنا علي ايد فارس احسن ماحد تاني هو الي يقضي علينا .
سلطان بغضب/فكرك أن ساعتها انا هستنا ساعتها هقتلك ي خالد .
خالد بسخرية/هههههههه قوي انت ي جوز خالتي وبحركه سريعه كان سلطان يلتقط أنفاسه بصعوبه من تحت قبضه خالد .
خالد بغضب/اسمعني كويس انا اخر واحد في الدنيا دي ممكن يكون باقي علي حاجه انا ميه من زمان ي عني اقدر اتويكم كلكم هنا ومحدش ي عرفلكم طريق بس الموت هيكون راحه ليكم .
ليدفعوا بحده وهو يرفع مسدسه بوجه.
خالد /روح ي جوز خالتي علشان فرح ولادك وبلغهم مباركتي ليهم …
في شقه كريم …
كان تلتقط خنان أنفاسها بتعب وصعوبه لتسرع إليها ايه بخوف .
ايه بخوف/أما مالك ي أما فيكي ايه .
حنان بتعب/كلمي كريم ي ايه ل حسن الدواء بتاعي خلص ونفسي مش قادره اخده.
ايه بخوف /هو فين الدواء ده وانا هروح اجيبه علطول .
حنان بخوف /لا ي ضنايا اخاف عليكي .
ايه بدموع وخوف/متخافيش عليا ي أما قولي بس اسم الدواء ايه .
حنان بالم لا يحتمل /اه اهو ي ضنايا بسرعه ي ايه هموت .
ايه بدموع /بعد الشر عليكي ي أما مش هتاخر مسافه السكه .
في منزل عنيات ..
صابر بقلق/عنيات انتي متاكده أن عثمان مش هيجي هنه النهارده.
عنيات /اطمن ي اخويا هو مش فاضي المهم ارتاح انت بس ونام شويه .
صابر بعشق/ارتاح كيف وهي نائمه كده عايزها تفتح عيونها وتطمني .
عنيات بابتسامه /مش الدكتور قالك أنها واخده مخدر جوي وبعدين ايه ي اخويا انت عشقته ولا ايه.
صابر بخجل /واه عليكي ي عنيات مش مراتي ام ولدي لازما اعشقها .
عنيات بابتسامه /ربنا يخليكم لبعض ي اخوي وميحرمكوش من بعض واصل .
صابر /امين ي يارب ..
في المستشفي ..
حمدان بغضب/ده انا هكسر المستشفي دي علي نفوخك اختي فين .
الدكتور /انا زي مقولتلك اختك خرجت مع واحده قريبتها وانا مقدرش امنع المرضي أنهم يسبيوا المستشفي .
بدور ببكاء/ي ترا انتي روحتي فين ي ضنايا انا السبب انا السبب .
حمدان بغضب/اوعا تفتكر انك هتفلت من يدي قسما بالله لاعرف كل حاجه وساعتها هتبقى في عداد الاموات ي دكتور .
في الاداره …
ادهم بسعاده/نورت الاداره ي سياده الرائد.
فارس /لسه بدري علي الكلام ده ي ادهم أن كل الحكايه اني عايز اعرف الحقيقه واعرف ازي خالد يكون كده وايه الي حصل وبعدين ساعتها اقرر ارجع ولا لا .
ادهم /اللواء رافت مستنيك جوه هتعرف كل حاجه ي فارس .
فارس /تمام ..
في شركه عاصم ..
هايدي /عاصم انت رايح فين الاجتماع كمان ساعه .
عاصم برعب لم يستطيع أخفاه/رايح اطمن علي مدام فجر دي مهما كان عائشه لوحدها وسليم موصيني عليها اوي .
هايدي بغيظ تخفيه /طب استنا انا هاجي معاك علشان اصلح الموقف البايخ الي حصل معاها انبارح .
عاصم باستعجال/طب يلا بسرعه ..
في شقه فجر ..
كان يسير سليم بقلق وخوف وغيظ أيضا من تأخير الطبيب ليقاطعه جرس الباب ليسرع إليه لينصدم مااراه .
عاصم بصدمه /سليم انت بتعمل هنا .
هايدي بسخرية ووقاحه/واضح انها مش محتاجه إننا نطمن عليها الهانم هايصه مع سليم بيه وعملالي شريفه. 
عاصم بالم /واضح كده عمري متخيله انك وسخ كده .
سليم بغضب /اخرسوا انتوا الاتنين الي بتتكلموا عنها دي تبقا مراتي .
عاصم بصدمه عارمه /اييييييه
يتبع…..




الفصل السابع عشر 





في شقه سليم وفجر .
عاصم بصدمه /مراتك ازي .
هايدي بهمس وحقد /اه ي بنت ال** بقا واحده فلاحه جاهله زيك تتجوز سليم سلطان مره واحده .
سليم بضيق/طب ممكن تدخل تتكلم جوه اظن ي انسه هايدي حضرتك ملكيش اي لازمه هنا.

هايدي باحراج /عندك حق عاصم انا همشي بالعربيه وهبقا ابعتلك السواق .
عاصم بضياع/ماشي .
سليم /اتفضل ي عاصم لأن الدكتور علي وصول .
في الداخل ..
سليم بقلق/خير ي دكتور مالها .
الدكتور /للاسف ي سليم بيه حالتها مش مطمنه واضح أن عندها انهيار عصبي حاد انا اديتها حقنه مهدئه وانشاء الله هتبقا كويسه .
سليم بخوف /شكرا ي دكتور واسف علي ازعاجك.
الدكتور /ولا يهمك ي سليم بيه .
عاصم بسخرية /ايه هي العروسه حامل ولا ايه.
سليم ببرود /لا لسه احنا ماجلين الموضوع ده شويه.
عاصم بغضب والم/انت ايه البرود الي انت فيه ده ي اخي .
سليم /ممكن اعرف انت متعصب ليه دلوقتي .
عاصم بحده/سليم احنا مش بس ولاد خاله احنا اخوات ازي تكون متجوز ومتقولش وليه تخبئ اصلا ي سليم .
سليم بهدوء/عاصم انا اسف اني خبيه عليك بس انا مكنتش عايز حد يعرف علي الاقل دلوقتي .
عاصم بغضب/ليه اتجوزت فجر في السر ي سليم ليه .
سليم /انت عارف كويس أن ابويا عمره مهيوافق علي جوازه زي دي ي عاصم لأن فجر طبعا مش من مستوي سلطان بيه كان لازم اعمل كده وأخبي عن الكل ومكنش عندي أمن منك اني اشغلها عنده .
عاصم بالم /مبروك ي سليم مبروك ي اخويا .
سليم بتنهيده/الله يبارك فيك ي عاصم وانت كمان قريب اوي هبركلك علي روحك الي هترجع ليك من تأني .
عاصم باستغراب/قصدك ايه .
سليم /بعدين هتفهم كل حاجه ي عاصم .
في شقه عنيات ..
كانت تستعيد وعياها تتدريجيا وهي تنظر حولها لتقع عيناها عليه وهو ينظر إليها بعشق لتمتم بتعب .
قمر بتعب/صابر .
صابر بعشق/روح صابر حمد لله على سلامتك ي ام الغالي اتوحشتك جوي ي قمر .
قمر /ربنا يخليك ليا ي صابر هو ايه الي حوصل .
صابر/اطمني ي حبيبتي احنا هنه في امان بعيد عن كل حاجه انا احميكم بروحي .
قمر بخوف ودموع/انا خايفه ي صابر خايفه جوي حمدان مش هياسبنا ولا ابوي .

صابر بعشق /متخافيش ي جلبي احنا هنهربوا عند قرايبي في القاهره وهنكون في امان ي قمر.
قمر بتمني /يارب ي صابر يارب .
من أحدا الصيدليات ..
كانت تسير بعجاله وهي تمسك بيدها الدواء ليقاطعها البوليس .
الظابط بغضب/انتي رايحه فين ي بت السعادي فين بطاقتك .
ايه بخوف /انا معملتش حاجه واصل ده انا بجيب الدواء لامي احب علي يدك سيبني .
الظابط بغضب/اسيبك فين يروح امك وريني كده الدواء الله كمان ترمودول ده انتي وقعت ابوكي سوده يلا علي القسم لحد مينبلك صاحب خدوها .

ايه بالدموع /لا ابوس يدك امي تعبانه جوي ابوس يدك سيبني.
الظابط بغضب/يلا ي بت أشكال زباله مليتوا البلد .
في الاداره ……
كان يجلس فارس وهو يتابع الملفات بدقه ليتحدث اخيرا بنبره شاكه .
فارس /وحضرتك عرفت ازي أن خالد كان معاهم وليه مش هما الي مزورين اسمه في كل الملفات دي .
اللواء رافت /وهما برضه الي حطوه لوجو الصياد مش ده برضه اللقب الي خالد كان عايز يديه لنفسه .
فارس بعدم اقتناع/انا مش قادر اصدق سعادتك أن خالد ممكن يكون كان كده .

ادهم /لا هو كده ي فارس واكيد اختلفوا علشان كده اقتلوه ولفولك القضيه دي علشان يخلصوا منك انت كمان .
اللواء رافت /فارس انا عارف أن الموضوع مش سهل وبالذات بالنسبه لك بس احنا محتاجلك لازم نقبض عليهم وعلي الي وراهم الي كل همهم تتدمير بلدنا وتتدمير شبابنا.
ادهم /فارس دي فرصتك علشان تقدر ترجع الداخليه وانت رافع راسك .
رافت بمرح /وطبعا الف مبروك ي عريس احنا عرفنا أن فرحك بكره .
فارس /الله يبارك فيك سعادتك تمام انشاء الله هنهي القضيه دي في اقرب وقت .
ادهم بسعاده /ايوه كده هو ده فارس انشاء الله هنقضي عليهم ونخلص البلد من شرهم .
في دوار العمده .
كانت تجلس وهي تبكي بنواح وقهره علي فقدان ابنتها فهي السبب في كل ماحدث لها .
بدور بدموع وقهره/اه ي ضنايا ي ترا انتي فين ي بنتي.
حمدان بغضب/ اكيد هربت مع عشيقها الفاجره بس تقع في يدي هجتلها واشرب من دمها .
عثمان بغضب/اسمع ي حمدان سيبك من اختك دلوقتي ترجع ولا مترجعشاش يبقي احسن بالعار الي حبتهولنا المهم عايزين نشوف شغلنا احنا بنشتغل مع ناس مبنرحمش اسهل حاجه عنديهم القتل .
حمدان بضيق وتوعد /حاضر ي ابوي حاضر ماشي ي قمر انتي والفاجره ايه موتكم هيبقا علي يدي .
في فيلا عاصم….
كان يجلس في غرفته وهو يتذكر كل ماحدث وماذا كان يقصد سليم بجملته سترد إليه روحه ي الله ماذا كان يقصد .
هايدي باستغراب/مالك ي عاصم .
عاصم بتفكير/مفيش ي هايدي بفكر في حاجه كده روحي انتي علي الشركه وانا شويه وجاي.
هايدي /حاضر ي عاصم .
عاصم وهو يحدث ذاته/ايه ي عاصم اتوجعت مش كده بس انت كنت عارف انها متجوزه تفرق ايه أنها متجوزه سليم أو غيره ارجع ل عقلك ي عاصم دي تعتبر مراه اخوك انسا ي عاصم انسا انت مكتوب عليك الوجع والألم وبس .
في فيلا البوص …
كان يجلس خالد وهو يمسك بيده صوره ل معشقوته ليبتسم لتذكره الماضي.
فجر بسعاده /صورها حلو ي خالد .
خالد بحب/انتي يحبيتي الواقع احلي بكتير من الصور .
فجر بحب/انت الي عنيك حلوه ي خالد.
خالد بعشق/ربنا يخليكي ليا ي فجري وميحرمنيش منك ابدا .
فجر بحب/ولا منك ي روح جلبي .
خالد /انا هاخد الصوره دي علشان تفكرني دايما بنور عيني الي مبتغبش عن عيني ةلحظه واحده.
فجر بحب/بعشقك ي خالد.
باك ..
خالد بالم ووجع/وحشتيني اوي ي فجري خلاص هانت وتقدري تعيشي حياتك زي مانتي عايزه واتمنى 
ساعتها تسمحيني وتعرفي اني عمري محبيه حد غيرك .
في شقه سليم وفجر ..
كانت تجلس وهي تنظر في نقطه في الفراغ لينظر إليها بأسف وندم .
سليم بأسف/فجر انا عارف أننا زودنها بس صدقيني خالد كان بيحبك اوي من كتر حبه ليكي وكلامه عنك فارس أتأثر بيكي بس هو كده تفكيره شيطاني هو كان فاكر أنه كده بيامنك وبينفذ الوصيه .
فجر بضياع /اه يوهمني أنه اغتصبني وأنه دمر حياتي اتجوزك زي ماكون واحده عامله عمله عايزه تخرج وتفلت بعملتها قهره امي لما عرفت تفتكروا أن فيه حاجه تخليني اغفرلكم الي عملتوه .
سليم بندم /فجر احنا عملنا كده علشان مصلحتك صدقيني المنظمه لو كانوا عرفوا بوجودك في حياه خالد كان زمانهم بيكتوبوا نهايتك .
فجر بنبره غير قابله للنقاش /اسمع ي سليم بيه اظن كده اللعبه انتهت احنا لازما نتطلق وشكرا ليك جوي علي كل حاجه.
سليم بندم /فجر ارجوكي فكري كويس وجودك هنا انتي كده في امان قوليلي عم ربيع مفكرتيش فيه لما الناس ي عرفوا أن بنته اتطلقت بعد اسبوعين من الجواز اصبري ي فجر وصدقيني هعملك الي انتي عايزاه ليستكمل بارتباك معلش ي فجر هرد علي التلفون لتنظر إليه بشك ليرحل سريعا من امامها .
في القسم ….
كانت تجلس ايه بدموع ووجع والم يخترق قلبها ليقاطعها معشوقها لتنظر إليه بالم.
كريم برعب/ايه انتي كويسه .
ايه بدموع /انا كويسه بس ماما لازم تاخد الدواء.
كريم بخوف والم /اطمني ماما لما اتاخرتي اتصلت بايه وجيت علطول بالدواء وكنت هتجنن عليكي لحد ماكلمتيني ايه الي حصل .
الظابط بغضب/هو حضرتك بقا دكتور كريم عصفور الكناريا بتاعها .
كريم بحده/ممكن افهم في ايه ي حضره الظابط .
الظابط /ممكن اعرف انت ترقبلها ايه .
كريم بحرج/انا قريبها من ناحيه والدها .
الظابط /لا كده مش هتقدر تخرج من هنا الا بحل واحد المتر هيقولك عليه .
لتنظر له بدموع ليشعر وكان قلبه يكاد يتوقف عليها يريد أن يأخذها ويطمنها داخل أحضانه .
في الخارج .
كريم بصدمه/علي انت بتقول ايه .
علي المحامي /الي سمعته ي كريم مفيش حل غير انك تكتب كتابك عليها علشان تخرج من هنا والا هتتحجز لحد معمي ربيع هو الي يضمنها وتتسجلها قضيه كمان .
كريم بحيره/شوف اي حل تاني ي علي ازي بس اتجوزها كده من وراء أهلها وتتحسب عليها جوازه .
علي /كريم للاسف هو ده الحل الوحيد انك تكتب عليها علشان الموضوع ده ينتهي .
ليشرد كريم فماذا يحدث أن رفضته وتسببت في جرح لن يداوا ..
في شقه سليم وفجر ..
كانت تسير فجر ببط لتتصنم مكانها مما سمعت .
سليم بحده/انت الي وصلتها ل كل ده ي خالد من الاول .
خالد بحده/لا ي راجل انا عمري كنت افكر ان فارس ممكن يعمل مصيبه زي دي المجنون ده .
سليم بسخرية /مهو صاحبك طول عمرك دماغكم زي بعض وانت مش كفايه ل حد كده .
خالد بتنهيده/والله انا مستعد لنهايتي في أي وقت بس لما فارس يقدر يربط الخيوط ببعض.
سليم بغضب/خالد انت لسه مصمم علي كده انت مش من حقك تقرر نهايتك لوحدك فكر في فجر حبيبتك فكر في الي هي فيه .
خالد بوجع/سليم انا كتبت نهايتي من زمان ضحيت بكل حاجه علشان خاطركم واحد لازم يموت علشان الباقي ي عيش .
سليم بغيظ /تصدق انت معندكش دم اصلا ومعندكش قلب ومتستهلش واحده زي فجر وأمانه عاصم .
خالد /هتوصل قريب بس لما اظبط كل حاجه خالي بالكم من بعض خالي بالك منها ي سليم.
فجر بهمس وصدمه وتوعد/خالد عايش وسليم كمان كان عارف واضح أننا الي كنت لعبه في أيديكم ماشي ي خالد وحياه كل الحب الي حبتهولك والثقه الي وثقتها فيك ي سليم والي عملته فيا ي فارس لادمركم كلكم واوريكم الغلبانه الي مفكرتوش فيها اصلا وانتوا بتلعبوا لعبيتكم دي لوريكم جحيم الفجر علي الارض 
يتبع…..


فضلا و ليس امرا

اذا كنتم قد استمتعتم بالقراءة يرجي دعمنا بتعليق لكي

 نستمر في النشر وشكرا لكم



لقراءة باقي الفصول إضغط هنا



تعليقات